Tråd: Tagge t banen
View Single Post
Sitat av Cargotog Vis innlegg
Det går på psyken til de som jobber med dette, ingen av oss som jobber med dette vil kjøre på noen eller finne en av dere som har fått strøm fordi dere tror det ikke er strøm i skinnene på jernbanen, det går returstrøm fra 16500v i kjøreledning og signalstrøm i den andre. Det er folk her inne som tror de har peiling men hold dere vekk fra sporet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette litt? Jeg trodde det var slik at kjørestrømmen går fra kjøreledning via pantograf til trafo og motor ombord, og deretter ledes ned til en kjøreskinne. Men er ikke denne veldig godt jorda? Hvis den ikke er det har du vel ikke en slutta krets, og da skulle togets fremdrift bli heller dårlig? Eller har jeg misforstått fullstendig her? Hvis jeg har en ok oppfatning av saken: Hvordan får du da strømgjennomgang av å stå på ei jorda skinne, selv om høyspenten ledes ned til den? Jeg betviler ikke at du har rett: Jeg er såvisst ingen ekspert på jernbane, men jeg vil gjerne lære hvordan det funker.

Det andre er dette med signalstrøm - det er en potensialforskjell mellom skinnene, og kretsen kortsluttes når det står et tog på de. Sånn sett skjønner jeg at du kan få strømgjennomgang av å holde på begge skinnene samtidig. Men er ikke dette bare noen få volt og svært lav strømstyrke? Er signalstrømmen virkelig farlig? Igjen: Jeg kan lite om dette og spør av genuin nysgjerrighet.

Jeg vil forøvrig bemerke at jeg er intelligent nok til å ikke kødde med systemer som har energi i megawattregimet, enten det er snakk om elektrisk potensiale eller kinetisk energi, så jernbanen ligger jeg langt unna.