View Single Post
Sitat av tunaktunak Vis innlegg
Tusen takk for svar SoppVandreren! Fantastisk å ha en hjelpsom ildsjel der ute
Soppene er dessverre tørre nå.

Har sett igjennom flere av soppene du har identifisert på denne og tidligere tråder, men sliter litt med å forstå hva som er sikre kjennetegn. Har derfor et par spørsmål for opplæringsformål (Ref bilde 2: https://imma.gr/l/98048x4999b ):
1. Hvilke kjennetegn gjorde deg sikker på soppene Nr. 2, 3, 7, 8, 9, 10 og 11?
2. Du spurte etter bilde av skiver. Er det den mørke fargen du ville se?
3. Ser at sopp 8, 9 og 10 ikke har bilde av undersiden. Hvilke kjennetegn ser du her?
4. På bilde 1 (https://imma.gr/l/98047x35194): Er det slik at flere av soppene kan være unge fleinsopp som ikke har utviklet de sikre kjennetegnene? Altså ikke noe vits å plukke.
5. Send gjerne link til mer info om identifisering av flein.

Igjen, mange takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
Heisann tunak! Artig at du spør litt nærmere, og takk for at du gjør det enkelt for meg i innlegget ditt Skal gå litt innpå soppene og forklare:

1.1 Det første som slår meg med nr. 2 er hint av strekene i hatten, den kuver seg innover ved bunnen, skivene er mørke samt man kan se litt gjennom hatten fra innsiden og ut. Stilken har det fine gull-skjæret som skiller over til hvitt og/eller brunt. Man ser den har begynt å tørke litt allerede, og spesielt i øvre parti av hatten har den tørket veldig likt som forventer at flein skal tørke.

1.2 Nr. 3 har mye av de samme fargene i stilken sin, gull-aktig gulfarge som danser litt mellom hvitt i øvre, midtre og nedre parti. Hatten har den typiske røffe teksturen utpå hatten slik som tørr fleinsopp er kjent for å ha, den tåler å bli tuklet med en hel del. Ofte blir jeg selv overrasket over hvor mye juling de tåler
Hatten kuver innover i bunnen og går over til en mørkere farge helt nederst, som også er typisk for flein, man ser liksom at det går gradvis over i mørkere farge istedenfor veldig "rett på" slik som nr. 13.
Ellers ser man antydninger til mørke flotte skiver under hatten som varierer i form, de går litt oppover/innover som en "S" og ikke slik som på nr. 4. Denne ser ut til å ha veldig rette skiver med en aning lysere farge. Det er godt mulig at denne også er flein, men jeg syns det er noe off med den, så jeg valgte derfor å gå etter magefølelsen og være på den trygge siden.

1.3 Når det kommer til nr. 7, 8, 9, 10 og 11 så har disse allerede begynt å tørke en del dessverre, men jeg føler meg veldig sikker i min beslutning til tross for dette. Stilkene har alle de fargene vi er ute etter, nr. 10 og 11 har også antydninger til blåning i stilken, som er en veldig trygg indikator. Hattene bærer preg av strekene vi ser etter, de tørker presist som flein gjør, de kuver fint innover i bunnen og fargene er on point her også.

2. På skivene ser jeg som du sier etter en mørkere- purpur-lilla eller brunfarge, samtidig som jeg er opptatt av hvordan de beveger seg innover til stilken. Disse ønsker jeg (Som jeg var innpå tidligere) at skal gå som en "S" innover. Mener da ikke en avlang og tynn "S", men en kontinuerlig S-bevegelse.

3. Det kan sikkert fremstå som litt forvirrende at noen ganger blir det spurt etter bilde av skivene, men andre ganger så går det helt fint uten. Grunnen til dette kan variere, men det kommer fra andre kjennetegn på soppen som er avgjørende nok for å si om det er flein eller ikke. På dette bildet tok jeg for meg kjennetegnene jeg så i det tredje avsnittet av innlegget, og tar i tillegg til dette med i betraktning at du har funnet en del annen sopp som faktisk er fleinsopp. Du er på riktig plass.

4. Ja, jeg tror muligens nr. 11 kan utvikle seg til å ligne mer på flein, men jeg har ingen gode grunnlag for å si dette forutenom at det kan se ut som en ung fleinsopp. Resten på bildet er ikke flein.

5. Jeg har egentlig ikke noen guider til å bli bedre på dette liggende. Det jeg gjorde i mine tidlige dager som nyfrelst flein-sanker var å skrive ned i et dokument på PC'en hvilke sopper jeg trodde var flein og hvilke som ikke var det på andre brukere sine bilder. Av og til skrev jeg ned hva eller hvorfor jeg konkluderte med det, som oftest ikke, men hver gang ventet jeg spent på svar fra noen som var sakkyndige den gang (Shoutout til Dodecha og mentalmelt for å være noen skikkelige herlige folk!).
Kan fremdeles huske hvor artig det var å ofte ha notert ned samme grunnlag for avgjørelsene mine som det de brukte. Jeg skrev ned alt dette istedenfor å poste det for ikke å forvirre/gjøre de som postet bildene usikkre på hvilken sopp som var hva, eller i værste tilfelle identifisere feil sopp.
Hvis du ikke allerede har lest gjennom åpnings-innleggene i trådene under, så anbefaler jeg deg sterkt til å gjøre det. Her er det mye god informasjon som er komprimert og forenklet.

Disse finner du HER og HER.

Sitat av Cashmeoutside Vis innlegg
Hei

Jeg er usikker på nr2
Lurer også på om nr3 er litt for rotten

Tusen takk for hjelpen <3

1 vinkel 1 https://imma.gr/98064x4512b
1 vinkel 2 https://imma.gr/98065xed1f2
Vis hele sitatet...
Jeg hadde spist alle sammen

Sitat av Blobbisnop Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke flein dessverre.

Sitat av Eyliz Vis innlegg


Det her er vel ikke flein? Kan surre stilken rundt fingeren, finni på sauebeite, men er veldig usikker.
Vis hele sitatet...
Dessverre.

Sitat av Eyliz Vis innlegg


Takk for svar storegrevling! Er dette flein da?
Vis hele sitatet...
Ikke flein.
Sist endret av SoppVandreren; 7. oktober 2020 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.