View Single Post
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Persons with transsexualism, after sex reassignment, have considerably higher risks for mortality, suicidal behaviour, and psychiatric morbidity than the general population. Our findings suggest that sex reassignment, although alleviating gender dysphoria, may not suffice as treatment for transsexualism, and should inspire improved psychiatric and somatic care after sex reassignment for this patient group.


Ser ikke ut som at det hjelper så mye å skifte kjønn.

Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer de eller syns de skal få gjøre hva de vil. Men jeg jobber men en transmann daglig nå som jeg mener det ville vært et overgrep av samfunnet å sette i fengsel sammen med andre menn. Det gjør meg visst til den verste drittsekken men jeg sover godt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at det er sånn? Det er jo fordi de ikke blir akseptert, og fordi de blir utsatt for konstant diskriminering, fordømmelse, hat, utestengelse, undertrykking og for vold og overgrep. Det er ikke pga kjønnsskiftende behandling i seg selv, men pga samfunnets holdninger til transpersoner.

Jeg vil igjen trekke frem paralellene til homofiles kamp. Når de og transpersoner går på akkord med seg selv og skjuler den de egentlig er, så er de mer akseptert av samfunnet, men når de lever ut den de er og blir mer synlige så opplever de mer av fordømmelsen og volden fra samfunnet rundt. Homokampen har kommet lengre, men det er fortsatt homofile som blir banka for å holde en annen mann i hånda eller ha flagg på sekken sin, og det er frykten for fordømmelse fra samfunnet at mange lider i skapet eller tar rep'ern. Enda større frykt og risiko er det for transpersoner og dermed enda flere som ikke tør å gjennomgå kjønnsendrende behandling selvom det er det de synes er det beste for seg selv - om samfunnet hadde vist mer aksept.

Og du har ingenting å bekymre deg for angående transmann kollegaen din Om han blir dømt til fengselsstraff er det hans sikkerhet som settes først, og Kriminalomsorgen vil følge de godt utarbeidelse retningslinjene i dialog med kollegaen din.

Det du egentlig argumenterer med hele veien er at cis-menn er farlige mot kvinner (cis og trans), mens du ignorerer at det faktisk er cis-menn som begår mest vold både i og utenfor fengsel. Du gjør det til et transproblem når det egentlig er et mannsproblem. Man kan ikke snakke om bekymring for vold mot kvinner uten å adressere cis-menns vold. Menns(cis) vold koster samfunnet hundretalls milliarder i året. Den rammer kvinner, den rammer menn og den rammer transpersoner. Bedre om du starter der hvor roten av problemet er (cis-menns vold) istedet for å konstruere problemstillinger som knapt er en dråpe piss i havet i forhold.