Tråd: Trenger råd
View Single Post
Vond beskrivelse å lese.

Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Har gått til psykolog i mange mange år (ble misbrukt som barn) men klarer liksom ikke få frem hvor ille det står til. Griner en del i terapi men føler liksom at jeg burde hogge av fingre eller en hånd slik at folk kan forstå. Hvis det er noe jeg har lært av de årene jeg har gått i terapi så er det det at "alvorlig syke" folk er veldig "akutt" altså psykoser, men jeg har bare "psykose lignende" symptomer. Jeg er tydeligvis ikke akutt nok men jeg har levd i en nedover kurve i over 15 år nå og nå orker jeg ikke mer. Jeg fikk tlf nummer til Ambulant akuttteam av psykologen min ca et år tilbake men jeg klarer ikke ringe dit pga paranoia og sosial angst. Føler liksom at jeg bør hogge av meg fingre eller hender for at jeg kan ringe dit.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår veldig godt behovet for en diagnose for bekreftelse, og også ønsket om noe synlig, fysisk og ubestridelig å vise frem. Men du trenger ikke å ha en diagnose eller en sykdom for at problemene dine skal være ekte og alvorlige. Det du har opplevd er åpenbart et alvorlig traume, og du trenger ikke å være psykotisk for å ha det vondt. Alvorlig er heller ikke synonymt med akutt, og ditt tilfelle høres ærlig talt ut som det begynner å bli ganske akutt også.

Hvis psykologen din ikke klarer å gi deg opplevelsen av at h*n forstår deg og tar problemene dine alvorlig, så gjør h*n kanskje ikke en veldig bra jobb. Kanskje du burde bytte terapaut? Modum bad el.l. høres ikke dumt ut, hvis du kan få plass på noe sånt. Og har du noen som kan ringe ambulant akutteam for deg hvis du ikke klarer det selv?