View Single Post
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvorfor i helvete skal vi behandle dyr som mennesker? Er det riktig? Dyr er dyr, folk må slutte med føleri som å tillegge dyr et menneskelig følelsesregister.

Og når du drar inn at katta etter døden kan få evig pine beveger du deg så langt inn på det alternative at du mister all cred i enhver rasjonell diskusjon med oppegående mennesker.

Ingen dyr har "rett" til å leve. Ville du brutt inn og redda en sebra som var i ferd med å bli løvemat på savannen i Afrika fordi den har rett til å leve? Naturens gang er at dyr dreper dyr. Mennesket er også et dyr.
Vis hele sitatet...
Så klart er det riktig at vi skal behandle dyr som mennesker. Mennesker er også dyr.
Det proveserer meg noe sykt at du kan si at "folk må slutte med føleri som å tillegge dyr et menneskelig følelsesregister". Dyr har da følelser akkurat som vi mennesker.

Kanskje jeg beveger meg en del inn på det alternative når jeg nevner dette med evig pine, men sannheten er at vi ikke vet noe som helst om hva som skjer når et liv dør.
Og dette sier jeg for å påpeke at det faktisk kan ha konsekvenser å ta et liv, nettopp fordi vi ikke aner hva som skjer.

Ingen dyr har rett til å leve? Så klart har dyr rett til å leve. Dyr har akkurat som mennesker rett til å leve, og jeg forstår ikke hvordan du kan være så følelsesløs og kald at du kan si at de IKKE har rett på å leve.
Ja, jeg ville ha brutt inn og reddet en sebra dersom den var i ferd med å bli drept av en løve. Ikke fordi den har rett til å leve, fordi dette er noe som er selvfølge for alt liv, i mine øyne.
Ja, naturens gang er at dyr dreper dyr, men det er ingenting som sier at naturens gang er den rette gang. Også naturens gang kan være mulig å snu eller forandre.
Sist endret av KevinNice; 6. august 2011 kl. 01:23.