View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MatFot Vis innlegg
Først av alt, hvordan vet man om en disk ryker? Får man noe varsel når det skjer? Slik at man ikke går rundt i god tro, og så har plutselig flere/alle diskene tatt kvelden før man rekker å bytte den første som ryker, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Smartdata vil stortsett gi deg hint om at den er i ferd med å krepere. Men RAID-6 er f.eks. finfin måte å beskytte seg mot diskfeil på. 2TB-disker er billege, og om du kun har eit par terabyte kan du fint leve med 2x3TB disker i RAID1. Då vil ikkje ein diskfeil vere problem.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Nevnte at jeg ikke er så lysten på skytjenester. Til tross for at jeg ikke har noe veldig hemmelig, så liker jeg at private ting blir holdt... privat.
Vis hele sitatet...
Det er poenget med duplicity. GPG-nøkkelen du bruker for å kryptere med kan du printe på papir og ta fleire kopiar av. Den er uansett berre eit par kilobyte, og triviell å ta mange kopier av.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Såvidt jeg leser av Duplicity, så lager den krypterte tar-filer, som den laster opp til serveren? Hvordan fungerer det i praksis? Si at jeg har et helt mappesystem med filer, som blir kryptert og lastet opp. Nå legger jeg til et par filer rundt omkring i mappesystemet. Hva skjer da? Den krypterer kun de tillagte filene i en tar-fil og laster den opp? Hva om jeg sletter filer? Ser for meg at det kan bli vanskelig å manøvrere seg rundt og titte rundt i filene om alt er kryptert?
Vis hele sitatet...
Du navigerer ikkje i krypterte filer. Du ber duplicity om å restore filer, enten nyaste eller for eit gitt tidspunkt. Det er eit backupsystem, ikkje eit arkivsystem.

Du har to backupmoder, full og incremental. Full er full, og incremental er delta frå forrige. Om du slettar filer påverkar ikkje det tidlegare backups. Kombinert med at B2 lar deg lage write-only buckets sikrer det at ein angriper ikkje kan slette backups...