View Single Post
Sitat av TylerDurden777 Vis innlegg
Lav lønn for en arkitekt
Vis hele sitatet...
Jeg later som jeg er det, fordi det drar damer

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kan du ikke forsøke å ta opp igjen fag? Du er ikke den eneste som dropper ut. Det er mange som ikke fullfører graden sin før det er gått 10 år eller mer pga life rett og slett. De eksamene du har bestått står vel fortsatt?

Kanskje du kan studere i moderat tempo ved siden av jobb og familie så dobler du sikkert årsinntekten om noen år.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal den eventuelle graden som lærer gavne meg i fremtiden?

Jeg gikk grunnskolelærerfaget i 2 år, droppa ut pga at ledelsen hørte at jeg drev med rus (var aldri synlig, hverken i karakterer, i praksis eller i studentgruppa. Altså tok jeg 2 år i norsk-faget, 2 år i samfunnsfag og 2 år med pedagogikk/didaktikk.

Jobber nå som renholder. Trives godt som renholder, men syns lønna mi på 165 kr timen er lav, ettersom jeg jobber året rundt (har ikke ferie), og jobber kroppen av meg, bokstavelig talt. Det sliter i skuldre/rygg/knær å dra kluten og moppen rundt 7,5t hele året..

Lærerjobben hadde alt for mye papirarbeid for meg. Ikke at jeg klager generelt, men herregud så kjedelig. Det var mer planlegging, enn undervisning med barna. Dessuten må man være tilgjengelig for både barn og foreldre etter arbeidstid (må være på "vakt"), uten betaling. Det var obligatoriske møter med lærerne/rektor 2-3 ganger i uken etter endt undervisning (ca 1,5t med fjas og tjas om detaljer om neste julebord, juleavslutning, etc. kan bare drømme om/ha mareritt om hvordan det er nå, med Korona).

Men selv fikk jeg veldig mye skryt i praksis på barneskolen og ungdomskolen gjennom utdanninga for å løfte lavt-presterende elever. Som jeg sa til min praksislærer "jeg har lært å kjenne de som presterer middels og som ønsker å holde det slikt."
Altså, disse elevene dukket opp på skolen fordi de måtte, fordi foreldrene sa det. Prøvde å motivere de, men ga relativt fort opp.

De faglig-svake elevene derimot, de klarte jeg å plukke opp og engasjere. Målet mitt ble å holde de "faglig svake" på skolen. Det være "underholdende" utdanning. Klipp på YouTube, fengende PowerPoints (uten for mye tekst, og heller litt flere bilder), og diverse moderne pedagogiske knep.

Ønsker å fortsette som renholder, ta fagbrev om noen tusen arbeidstimer, og søke jobb på høyere "plan" (offshore).

Igjen, vil det å fullføre utdanningen som lærer hjelpe meg her?
Skjønner at det ser litt bedre ut på CV enn at jeg har "droppa ut", men annet enn det ... ?
Ønsker karriere innen renhold, ettersom jeg er en ung mann, og at det er svært godt betalt + mye fri, om man lander på riktig plass.
Sist endret av instinktinnsikt; 12. januar 2021 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.