View Single Post
Hei.

Det er jo en fin tanke du har, hvertfall hvis det er fordi du ønsker og hjelpe, men som han over her sier så er listen din svært mangelfull.

Du vil ha bedre hell med denne:

https://github.com/dsb-norge/static-.../shelters.json

Når det er sagt så er også denne listen ikke heller komplett.

Jeg kontaktet både sivilforsvaret i min sone og DSB som de er underlagt for å få tak i en oversikt.

Ikke fordi jeg er så redd for flyangrep, men fordi jeg syns forlatte alarmplasser er spennende og fascinerende.

Sannheten er nok litt avhengig av hvem man snakker med; 25000 aktive rom i Norge kan nok være trolig, men når en soleklar majoritet av de er private, f.eks kjelleren i høyblokker innredet som boder så sier det seg selv at det vil ta tid å få de operative.

Igjen så er de aller fleste offentlige rommene i så dårlig forfatning at de nok er hinsides og avfukte og sette i drift igjen. Hvertfall innen 72 timersregelen.

Forøvrig var rommene satt opp i soner utifra befolkning den gangen de ble bygget. Dette er helt anderledes nå enn den gang.

Man var/er pålagt og ha tilfluktsrom i alle næringsbygg over en viss størrelse tidligere. Dette er vist fortsatt lovfestet, men kan kan søke om bevilgning til å ikke bygge det og få det godkjent uten noen særlige problemer.