View Single Post
Jeg kan godt være enig i at den "naturlige" verden oppviser mange interessante ting, men undrer meg litt over at selv folk som har opplevet DMT-universet, og sågar skrevet entusiastisk om dette på forumet, tilsynelatende kan avskrive det paranormales realitet. Personlig er jeg enig med Taratasarar om at verden er et mye mere spennende sted om vi anerkjenner eksistensen av fenomener som ikke dekkes av naturvitenskapen.

Ingen kommer noensinne til å "bevise" det paranormales eksistens; dvs. i alle fall ikke i den strenge forstand som naturvitenskapen krever, ettersom bevis er et spill som følger bestemte regler; i tilfellet naturvitenskapen, den naturvitenskapelige metode. Denne metoden forutsetter bl.a. en absolutt kvantifiserbarhet og reproduserbarhet mht. til fenomenene den beskjeftiger seg med, og da dette ikke er mulig med alle fenomener (faktisk de fleste av dem), vil brorparten av verdens potensielle erfaringer naturlig nok falle utenfor naturvitenskapens jurisdiksjon.

Det er selvsagt også et spørsmål om hva man skal mene med "det paranormale", og alle de tingene som i dag presenteres i div. filmer og populære historier som "paranormalt", er neppe mulige. Hvis man med dette ordet f.eks. mener levitasjon av møbler, banking i vegger, husmødre som hjelper politiet med oppklaring av mordmysterier osv., slik man kan se i populære filmer og serier, kan man, så vidt jeg kan se, temmelig trygt avvise dette som nonsens. Men mener man derimot møter med fantastiske overnaturlige entiteter, enten påkallelsen av dem, eller reiser til deres universer, og utøvelsen av magi i disse alternative verdenene, så er dette ting som menneskene har berettet om siden tidenes begynnelse (og tiden begynte med mennesket), og som mange fortsatt opplever den dag i dag.

"Det paranormale" er, og kommer alltid til å være, "psykologiske" fenomener ("psykologisk" her satt i anførsel siden distinksjonen fysisk/psykologisk ikke er absolutt, slik vi i forestiller oss i hverdagen; all virkelighet er skapt av hjernen), og forutsetningen for å oppleve det er derfor en endring av bevissthetstilstanden. En person kan godt erfare de mest fantastiske fenomener hjemme i sin spisestue, ha de mest utenkelige visjonære opplevelser, mens kameraten som sitter ved siden av ham i sofaen undertrykker en gjesp. Grunnleggende lever vi ikke i ett felles univers; tvertimot finnes det utallige av dem, multiversa, og årsaken til at såpass mange mennesker i denne sivilisasjonen tror de lever i en felles iakttagelsesuavhengig, materiell, ytre verden, er visse "nedarvede", dypt rotfestede metafysiske ideer i vår kultur.