View Single Post
Digital nomade
trippy's Avatar
856
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Ble veldig nysgjerrig på dette! Googlet det du sa og det ser jo fryktelig enkelt og greit ut.
Denne guiden på Shroomery og Shroomology ser relativt enkel ut -

https://www.shroomery.org/forums/sho...umber/11916595

https://www.shroomology.org/forums/t...bulk-monotubs/

Lurer litt på det med å lage spawns. Kan man gjøre det uten trykkoker? Så på prisjakt og finner ingen trykkokere i nærheten av 10L for en høvding der. Skal du ha noe størrelse må du opp i 2-3k.
I den guiden over så står det også at du trenger 5 quarts of spawn. Fant ut at 1 quarts er ca 1L/KG. Tar man bare 1kg rismel/fuglefrø i glass og hiver de i trykkokeren for å sterilisere? Hvor mye sporer trenger man for ett glass f.eks? Er det også mulig å høste egne sporer når man gror første gangen? Isåfall hvordan gjøres dette?
Vis hele sitatet...
Har hørt om at noen har lagt vekter på toppen av en stor kjele slik at det blir større trykk men det anbefales ikke. Er en god del år siden jeg kjøpte min, men jeg hadde en på 6-7L som funket når det var snakk om små mengder spawn. Endte opp med å importere to 23L presto trykkkokere fra usa, kostet skjorta men lett verdt det hvis man skal holde på med store mengder spawn. Har du ikke trykkoker kan du bruke PF-tek metoden da det kun trengs trykkoker hvis du skal bruke korn som spawn.

Det er snakk om hydrert spawn. Du må første skylle korna godt og så må du la de stå å småkoke til de har trekt til seg vann. Google "WBS grain tek" eller bare "Grain tek".

Anbefales ikke å gå rett fra sporer til korn da det ofte fører til kontaminasjon, det funker men er ikke optimalt da man mister mange glass/dyrkeposer til kontaminasjon. Kan alltids prøve da, lag ett par glass ekstra bare. Når du først har fått 100% mycelium i glasset eller dyrkeposen kan du bruke "grain 2 grain metoden" for å ekspandere myceliumet videre. G2G MÅ utføres enten i en "still air box" eller forran en "flow hood", gjør man ikke det blir det garantert kontaminert med bakterier.

Det er vanlig å bruke ca 1cc med sporevæske pr glass, kommer selvfølgelig an på størrelsen på glasset eller dyrkeposen, jo mere du bruker jo fortrere vokser det men bruker du for mye kan man fucke opp væskebalansen og det blir bakterielt.

Når man høster soppen tar du en sopp-hatt og legger den på alu-folie med ett glass over i ca ett døgn, når du fjerner glasset har soppen sluppet sporene sine på alufolien. Brett alufolien og putt det i en ziplock for å unngå fukt.

Jeg kommer til å poste mine egne "teks" som jeg har laget tidligere, har bare ikke fått formatert de og gjort de skikkelige enda
Bare å spørre hvis det er noe annet som er uklart. Shroomery.org er kilde nr1 når det kommer til alt innen sopp-dyrking.