View Single Post
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Ingenting om samtykke her, men om vold og bevisstløshet som er det jeg sier.
Vis hele sitatet...
Og truende adferd. Samt en paragraf som omhandler uaktsom voldtekt. Hvorfor i alle dager kommenterer du ikke det som er argumentasjonen min? At en solid uaktsomhetsparagraf gir et mye sterkere vern, fordi det ikke bare rammer tilfellene der personen ikke sier ja, men også de tilfellene der personen sier ja, men opplagt ikke mener det!

Det ser vi i dyreriket der dyr i fare spiller døde og.
Vis hele sitatet...
Du trenger virkelig ikke undervise meg om frysresponsen. Har du hørt om den fjerde f'en? Du har fight, flight, freeze og så har du fawn. Å fawne er å være ettergivende, innynde seg og please overgriperen, fordi det gir det minst vonde resultatet. Da samtykker man. Kanskje man til og med tar initiativ. En samtykkebasert lov som bygger på at "ja betyr ja" som Amnesty sier, ville ikke dekket det tilfellet. En god uaktsomhetsparagraf ville.

Hvordan mener du det legger mer ansvar på offeret? Det er jo motsatt, at det legges mer fokus på om gjerningsmannen sørget for at sexen var samtykket.
Vis hele sitatet...
Fordi overgriperen trenger bare å få samtykke, verbalt eller i handling, og da er det greit. Hen trenger ikke å lese kontekst og forstå om dette er noe det er sannsynlig at personen vil. Offeret har ansvar for å ikke bli med på det, overgriperen trenger ikke å tolke situasjonen.

"Erfaringene fra Skottland som innførte en samtykkebasert voldtektsbestemmelse i sin straffelov i 2009 viser at antallet voldtektsanmeldelser doblet seg etter innføringen av loven.
Vis hele sitatet...
Hadde Skottland en uaktsomhetsparagraf fra før? Hvis ikke er sammenligningen irrelevant. Jeg argumenterer ikke for at voldtekt kun kan skje ved vold og eksplisitte trusler, jeg argementerer for at en uaktsomhetsparagraf som krever at gjerningspersonen burde skjønt situasjonen er mer beskyttende og legger mindre press på offeret. Fordi det kan faktisk være voldtekt selv om du "blir med på det"= ikke-verbalt samtykke.

Det er ingen forskningsbasert kunnskap eller erfaringer fra land som har en samtykkebasert voldtektsbestemmelse som tilsier at en samtykkebasert voldtektsbestemmelse medfører et større fokus på fornærmedes adferd eller bidrar til et svekket rettsvern for voldtektsutsatte
Vis hele sitatet...
Da må du samnenligne med land som har uaktsomhetsparagraf og ikke med land som ikke har det. Det er det samme vi prøver å oppnå, jeg har bare mer tro på et annet virkemiddel.

For meg er det helt fjernt å være motstander av å endre voldtektsloven, alle kjenner flere som har blitt voldtatt. 1 av 10, forstår dere hvor mange det er? Ca 50 voldtekter per døgn i Norge. Og minimalt med dømte overgripere.. Ca. 0,1%...
Vis hele sitatet...
Har du inntrykk av at jeg er uenig med deg fordi jeg ikke synes voldtekt er fælt og ikke vil ha flere dømt?

De innvendingene du har kommet med grunner i feil påstander eller feil oppfatning av voldtektsparagrafen og det som ser ut som manglende kunnskap om problemstillingen i praksis og juridisk.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal være forsiktig med å mene mye om hvilken praktisk erfaring folk du ikke kjenner har med voldtekt.
Sist endret av *pi; 7. september 2020 kl. 23:43.