View Single Post
Sitat av janolov Vis innlegg
Da er det vel switchen din som er problemet. Hva slags switch bruker du?

Jeg måtte bytte ut mine switcher, da di gamle ikke støttet igmp spoofing
Vis hele sitatet...
Noe billi jolly greier. Så må nok kjøpe meg en ny skikkelig. Noen forslag? Trenger ikke mange porter. Da den blir brukt til. Tv,ps4 ein wifi og nå altibox

Sitat av mroek Vis innlegg
Ja, IGMP snooping (ikke spoofing) er en stor fordel, men ikke en absolutt nødvendighet i alle tilfeller. Kommer an på hva slags andre enheter som blir påtvunget dataene. Om man f.eks har to dekodere i en switch som ikke støtter IGMP snooping, så tviler jeg på at det er noe stort problem for dekoderne.

@Nergaar’n: Det er nok mulig å få det til med den Asusen du har, men det lar seg neppe gjøre bare fra GUIet. Du kjører jo Merlin, som gir deg ganske avanserte muligheter, men det krever nok at du gjør ting fra kommandolinjen og via script. Du skriver ikke hvordan den var satt opp med den gamle løsningen, men jeg tipper kanskje det var slik at dekoderne fikk IP direkte fra Altibox over VLAN 101? Altså at du ikke kjørte IGMP proxy på Asusen din?

@tfjelde: Vanskelig å si hva som er galt, men siden du får NRK-kanalene så tyder det på at både routing og IGMP proxy fungerer.

En generell, basic test som alle kan gjøre er følgende (fra en PC i samme nett som dekoderne, vanligvis LANet ditt):

Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil. Det er viktig å benytte en Altibox DNS, siden dette er interne navn og servere.

Hvis du ser at navnet blir riktig oversatt til IP, men at du ikke får svar på ping, så er det noe galt med routingen.

Dette er en enkel test som *må* fungere før det er vits i å lete videre. Dekoderne bruker DNS aktivt, de er ikke hardkodet med IP-adressene til serverne hos Altibox.
Vis hele sitatet...
Dvs at en MÅ bruke altibox dns? Å kan ikke bruke f.eks google? 8.8.8.8?
Sist endret av crazylegs; 26. august 2017 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.