Tråd: Lønn?
View Single Post
Velkommen til voksenlivet! Regninger, utgifter og økonomi er noe som der er lurt å få orden på tidlig. Hvis du ikke har bygget deg opp en bufferkonto, er det kanskje lurt å begynne å tenke på dette etter ungarn-turen din. Jeg har alltid 10000 kr på bufferkonto samt gjort klart for eventuelle nødløsninger der jeg kan bruke kreditt.

Du som er lærling bør kanskje sikte deg inn på noe litt lavere, f.eks jeg 3000 eller 5000 kr. Gjør det til en regel for deg selv at du alltid skal fylle opp denne etter at du får lønn, hvis du rørte noe på denne kontoen tidligere måned.

Hvis du allerede skal til Ungarn (!), er det sikkert lurt å vurdere.å skaffe seg MasterCard, sjekk litt rundt, mange av dem tilbyr reiseforsikring og svindelforsikring helt gratis!

Jeg oppfordrer såklart ikke til at du skal bli renteslave, du må alltid betale disse regningene i tide. Å betale rente på MasterCard er verdens enkleste oppskrift på evig fattigdom uten verdioppsparing. Men de fleste kort ute har mellom 45-50 dager rentefri nedbetaling, så kanskje det ikke er så dumt om du skaffer deg et 5000 kroners kort i all hast? Da har du litt cash i lomma når ferien begynner