View Single Post
Sitat av emenasalism Vis innlegg
"Å bli stemplet som narkoman (spesielt om man gjør det selv) fremstår som et individ som er et tapt prosjekt." ok videre
"Kaller man seg dermed for rusmisbruker så er det lettere å tenke at man har et problem, og egentlig ikke ønsker å ha det sånn "

du kan lese eller ?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kan lese helt fint - både med og uten briller

Jeg vil da bringe fram i lyset en høyst passelig (i mine øyne) representant som sporer seg tilbake til marxismens tid anno 1880-1990, ved navn Antonio Gramsci. Man har nevnte bevegelse å takke, for at vi den dag i dag har fokus på hegemoni, og dets utvidede dimensjoner som har fulgt i kjølvannet som en ytterligere følge attpåtil av bevegelsens utvikling. Nå skal jeg ikke greie ut i det vide og brede om Gramsci - tross hans sentrale posisjon i historiens linjer - men det er tre "grunnpilarer" som skiller seg ut for diskusjonens øyemed, dog i den hegemoniske forstand; et nytt hegemoni skapes kun gjennom endring av folks bevissthet, ubevissthet (herunder primitive tanker og følelser), verdenssyn og hva moralsk standard gjaldt.

I forlengelsen av denne reformen, om du vil, skulle skillet mellom marxisme som filosofi og bevissthet viskes ut. Gramsci hadde den grunnholdning at vi alle mennesker var filosofer, gitt nettopp det kriterium at menn OG KVINNER (liberal i sin tankegang altså, sett hen til sin tidsperiode) evnet å gjøre seg opp en mening om verden; et idésett som gir livet en overordnet mening. "Folkevett", som begrepet Gramsci i så henseende introduserte, henspilte på individers oppfattelse av verden (filosofi) som hovedsaklig er motsetningsfullt - som attpåtil medfører forvirring - bestående av brøkdeler fra ulike idéer som spenner seg fra ulike kilder og tidsperioder. Den positive energien her er folks aktive handlinger mot/motstand mot undertrykkelse (herunder: narkomane/narkomani). Folkevettet er her den dominerende ideologi skapes, men da også her motstanden ytes. Marxismens oppgave blir da ren kritikk av folkevettet.

Så, du godeste herremann, er du folkevettet her eller marxismen? Hvis du kan lese, da?