View Single Post
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Jeg har ingen tro på at alle mennesker er like i guds øyne. Da ville jo bibelens budskap om at det ligger en frelse i å forbedre seg være meningsløs.
Vis hele sitatet...
Nå er mitt inntrykk av bibelen at det er troen som frelser, og at hovmodige folk som tror de er rettferdige nok til å fortjene himmelbilletten typisk går på en smell når regnskapet skal gjøres opp. Rimelig sikker på at jeg har Luther på min side der i alle fall, men du er kanskje katolikk? Isåfall stiller det seg kanskje annerledes.

Uansett, så vidt jeg husker er det rikelig med beskrivelser i Bibelen av hvordan kristne lider på jorden, så det virker ubibelsk å bruke jordisk suksess som indikator på god kristenhet.

Min forakt mot akkurat den holdningen er uansett av mer verdslig moralsk art: Når noen rammes av ulykke og ligger nede, virker det ufølsomt å bruke anledningen til å minne dem om at de sannsynligvis også er mislikt av gud og mindre verdt enn deg. Det hjelper ikke at du kaster penger etter dem for å understreke poenget. Skam og fordømmelse har aldri hjulpet noen på beina.
Sist endret av *pi; 27. november 2022 kl. 16:51.