View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Store norske leksikon (SNL) fikk nylig en artikkel om betegnelsen "narkoman" hvor det blir beskrevet som nedsettende. De fleste anerkjente norske aviser har i tillegg tatt totalt avstand fra betegnelsen og har erstattet den med "rusavhengig", blant annet VG og Aftenposten. Nettleksikonet Wikipedia har også sluttet med betegnelsen.

Det jeg lurer på er hva personene det gjelder tenker, altså dem med som sliter med avhengighet. Jeg har en oppfatning om at det er greit å bruke ordet hvis du selv er det, men ikke ellers – altså likt som det rasistiske n-ordet (neger). Dette forumet føles ut som rett sted å spør – så del tankene deres, jeg er interessert i å høre dere ståsted er på ordet "narkoman"

Lenke til SNL-artikkelen: https://sml.snl.no/narkoman
Vis hele sitatet...
Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, og vi har faktisk ingen ord som beskriver like godt som dette ordet. Det finnes absolutt ingen ord som kan erstatte dette, annet enn ordet med i og dobbel G. Språk handler først og fremst om kommunikasjon. Inntil vi har et ord som erstatter neger er der vanskelig å slutte å bruke det. Alt må sees i kontekst.