View Single Post
wack's Avatar
Trådstarter
92
Sitat av mentalmelt
Det hadde imidlertid vært fint hvis du kunne utdypet litt mer om hvordan akkurat dette er relevant for rusmiddelforumet, slik at vi holder oss til topic på et eller annet vis
Vis hele sitatet...
Beklager at det ikke ble klargjort hva intensjonen er.
Jeg presenterer dette hovedsaklig pga dette er en filosofi jeg nærmest uavhengig av forståelse for egyptisk mytologi har dannet meg selv. Tanken er da altså å se om det noen andre (med erfaringer med psykedelia).

Jeg har lyst å se om det er flere som har kommet til samme konklusjoner som meg når de har vært på tur. Uavhengig av kunnskaper om mytologi.

Etter min første opplevelse med meksikansk sopp, har det ført meg til å studere hva man trodde på før, når slike ting fremdeles var akseptabelt og en stor del av kultur.
Jeg vil si at Hermes' lære er sann, ikke pga jeg har blitt fortalt det siden jeg var ung, men pga jeg har fått det konfirmert etter egne erfaringer.

Håper det forklarte.

Sitat av tafsern
Jeg fikk litt matrix følelse av dette. Spesielt nr 6, det er noelunde det samme som Merovingian sier til Neo...
Vis hele sitatet...
Matrix er en stor metafor i seg selv, og en student av mytologi vil se mange korrelasjoner i denne filmen og mytologi. Neo i seg selv er den ene, helten, han som redder menneskeheten, dør og står opp igjen, som vi hører i myten om Jesus blant annet.

Filmer tar i bruk arketyper(Carl Jung) som dette veldig ofte, og filmene som tar ibruk slik symbolisme mest er somregel de som oftest blir promotert mest i Hollywood.
Sist endret av wack; 6. oktober 2008 kl. 12:01.