View Single Post
Jeg har studert 'hemmelig lære' og vil presentere en filosofi som jeg tror mange med erfaringer med enteogener og psykedelia kan relatere seg med. Først litt forklaring på enkelte ting.

De syv Hermetiske prinsipper stammer opprinnelig fra den forhistoriske Egyptiske guden Thoth, som igjen er Hermes i gresk kultur. Han er Visdommen og Lærdommens gud, og blant annet oppfinner av hieroglyfene(gresk for 'hellige tegn', akkurat som runene). Han er i Egypt noen ganger personifisert som en bavian (tenk på dette neste gang du observerer apen Rafiki i løvenes konge).

Gresk mytologi er hovedsaklig tatt fra Egypt, eller Khem som de kalte det selv, også kalt det svarte landet. Fra ordet du får Alchemy, Chemistry osv. Guttenavnet Kenneth sies også å ha sin opprinnelse i Khem.

De syv prinsippene til Hermes Trismegistus (engelsk pga kopi-lim inn) om noen har problemer med engelsk kan jeg oversette når jeg har bedre tid.

1. Mentalism -- "Everything is mental; the Universe is a mental creation of the All."

2. Correspondence -- "As above so below; as below so above; as within so without; as without so within."

3. Vibration -- "Nothing rests; everything moves; everything vibrates."

4. Polarity -- "Everything is dual; everything has poles; everything has its pair of opposites; opposites are identical in nature, but different in degree; extremes meet; all truths are but half truths."

5. Rhythm -- "Everything flows out and in; everything has its tides; all things rise and fall; the pendulum-swing manifests in everything; the measure of the swing to the right is the measure of the swing to the left; rhythm compensates."

6. Cause and Effect -- "Every Cause has its Effect; every Effect has its Cause; everything happens according to the law; chance is but the name for a law not recognized; there are many planes of causation, but nothing escapes the law."

7. Gender -- "Gender is in everything; everything has its Masculine and Feminine Principles; Gender manifests on all planes."

En god bok på denne filosofien er Kybalion av anonyme 'de tre initierte'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kybalion
http://www.scribd.com/doc/5566835/The-Kybalion

Det er ingen hemmelighet at de tidligste troer hadde sine røtter i shamanisme.
Når man leser mytologi er det viktig å huske at gudene er menneskelige og dyriske representasjoner av naturlige ting. Her kommer også filosofien 'as above, so below' inn, de trodde på et fraktalt univers.

Mønstre oppstår og man kan se 'the logos', ideen er at det er en opprinnelig 'model' for universet som blir uttrykkt hele veien ned til menneskene, men bare på en annen skala og oppbygging. Ut i fra denne filosofien kan man si at alle har gud i seg, og all natur er besjelet. Bygninger og monumenter ble bygd ut i fra hvordan stjernene på nattehimmelen var plassert osv, enkelt og greit kopierte man det guddommelige for å skape harmoni. Bygninger blir nok fortsatt lagt etter disse reglene. Man kan lese om Washington i boken 'The secret architecture of our nation's capital' av David Ovason.

Man kan med dette forstå hvorfor man hadde flere guder, det var ikke så simpelt at de ikke klarte å bestemme seg for hvilken gud de ville tilbe. Etter min mening er det en mye bedre filosofi enn det som Akhenaton senere kom å innførte (monoteisme), og som er roten til de populære religionene i dag