View Single Post
Sitat av Band Olsen Vis innlegg
Fordi en kan se på hvordan det ville fungert i teorien for å se hvordan ulike økonomiske virkemidler og politikker vil fungert på markeder.
Det kan i fysikken være nyttig å se på hvordan ulike fenomener skjer i vakum. Mener du at disse teoriene er ubrukelige på jorden siden vi ikke lever i et vakum? Poenget mitt er at de fortsatt kan brukes selv om de ikke brukes i en teoretisk "korrekt" virkelighet.
Vis hele sitatet...
Nei jeg mener at det ikke har noen hensikt å fabulere rundt frie marked siden de bare eksisterer i hodene til noen mennesker. Kapitalismen har forlengst kommet til et nivå hvor den blir kunstig holdt i live med bruk av staten eller andre organisasjoner for å regulere markedet og ikke minst betingelsene for arbeid.
Noen kaller dette for sosialisme jeg tror fascisme er et mer dekkende begrep for dette siden vi blir tvunget til å reprodusere et samfunn som gavner og holder kapitalismen i gang.


Sitat av hand_model Vis innlegg
Kan en ikke se det vi har fra et stådsted der hvor det allerede er nok og heller tenke at vi ikke trenger å kontrollere eller i det hele tatt vite for å utvikle oss som samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg er helt enig med deg.
Til tross for at den teknologiske utviklingen suser avgårde i blir overskuddet tatt ut som rikdom til mennesker og organisasjoner som har alt for mye mens vi andre har ikke hatt reduksjon i arbeidstiden på 101 år. Det er fullstendig på overtid. I stedet for å gradvis bli som Kina kan vi leve med minimal arbeidsinnsats og likevel løse fordelingen av ressursene.
Nå har vi en venstreside som enten er som høyresiden eller en intellektuell kult og begge vil ha arbeid til alle. Det er helt sykt for egentlig trenger vi bare å nekte å arbeide så mye så kan vi presse utviklingen i en annen retning.