View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det forutsetter også at alle aktører, gitt at de hadde denne perfekte informasjonen, tar perfekt rasjonelle valg. Det er mildt sagt ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Mener du at en teori ikke kan være brukbar fordi den ikke er identisk med virkeligheten?

Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg har for lite kunnskap til å si noe særlig innsiktsfullt om temaet.
Men legger merke til at du illustrerer noe jeg oppfatter som typisk for diskusjonen, hvor du tilsynelatende (hva vet jeg?) har kompetanse om fritt marked og konkurranse, men tyr til usannheter når du vil beskrive sosialisme:



Det er en typisk påstand, at fundamentet for sosialisme/kommunisme dreier seg om lik lønn, jeg vet ikke helt hvor den kommer fra, men mener å vite nok til at kjernen av ideologien dreier seg om at produksjonsmidlene eies av arbeiderne/folket.

Poenget mitt her er ikke at du evt. tar feil, men at det er gjennomgående for en slik diskusjon at man sitter på ensidig kompetanse;
Sosialistene mener de har rett, og beskriver kapitalisme som en imperialistisk slavedriver som skor seg på fattigdom.
Kapitalistene mener de har rett, og beskriver sosialisme som en diktatorisk slavedriver som undertrykker frihet til fordel for likhet.

Jeg vet ikke hvilken økonomisk idé som er mest nyttig, men man vil ikke komme noen vei, om man bare kaster karikaturer frem og tilbake.
Vis hele sitatet...
Høy statlig innflytelse på økonomien er det jeg bruker ordet sosialistisk om. Sosialisme har som regel det, men er fullt klar over at det ikke er en direkte definisjon, heller noe jeg bruker i dagligtalen.
Mener det er nokså ukontroversielt å mene at et friere marked fører til større økonomisk vekst, derimot ikke nødvendighvis høyere velstand.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at det er teoretisk. For det første forutset det at alle er perfekt informerte om produktet, og at alle produsenter produserer identiske, perfekte, produkt.

Det held ikkje i den verkelege verda. For det første er ikkje alle produkt - ikkje ein gong innan samme segment - identiske. Det finst mange typer biler. Det finst mange typer el-biler. Det finst mange typer pølser, også viare. Det finst til og med svindlarar, som frityrsteiker pølsene i helseskadeleg olje. Det sparer penger. For meg som konsument er det i praksis ikkje teknisk gjennomførbart å sjekke om ei gitt pølsesjappe fører ein helseskadeleg praksis.

Eit marked der det er identiske produkt er f.eks. bensin. Der prøver bensinstasjoner desperat å påstå at deira produkt har ein eller annan spesiell vri.

Difor er det perfekte markedet ein fin papirøvelse. Men det bryt saman i møte med den verkelege verda.
Vis hele sitatet...
Som sagt er det ingen markeder som har et marked med fullkommen konkurranse. Mener det usnsett er nyttig å se på at hvordan et slikt marked ville fungert. Markedskreftene mener jeg ingen kan nekte for uansett politisk ståsted, uten at det er at argument for noe annet.
Sist endret av Band Olsen; 3. mai 2020 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.