View Single Post
Ha som fungerer best er vel ett åpent spørsmål.

Det finnes jo noen fantastiske ideer der ute, jeg mener at anarkisme ville vært det beste, alle jobber for det felles beste, lite lover å regler, alt blir gjort i fellesskap. Men samtidig anser jeg dette som en utopi. Da vel mennesker...

Det samme mener jeg om liberalismen på den andre siden av spekteret, dette er jo egotripperens våte drøm, men igjen så kommer menneskets grådighet i veien.

Som andre har nevnt så er kanskje en blanding av sosialisme og kapitalisme det beste. Staten regulerer slik at alle blir med i større eller mindre grad.

Kapitalisme slik USA driver det anser jeg som dårlig da det kun er ett profittjag, den amerikanske drømmen har ødelagt mer for USA enn Kina noen gang klarer. Kin igjen er jo ett prakteksempel på at kommunisme ikke fungerer da de har vært nødt til åpne opp for kapitalister for å få fart i økonomien igjen. Ikke glem at hæren i Kina eier eller har eierandeler i alt, så hver krone brukt på Kina er en støtte til hæren der.

Så ender vi opp med økonomi som den er i Europa og kanskje spesielt de nordiske landene. Ser jo ut til å fungere greit, lav fattigdom, de fleste får mat på bordet og litt attåt.

Så jeg ender med kapitalistisk økonomi med sosialistiske tendenser. Ser ikke noe galt med en sterk stat, så lenge den ikke brukes til berike ett fåtall.