View Single Post
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Og hvorfor tror du noen utdanninger ikke ønsker at "slike" folk skal jobbe under de spesifikke yrkene? Du kommer med påstander det virker som du har lest andre steder, men få tegn til egne refleksjoner. Det å røyke hasj kan tyde på dårlig dømmekraft, ikke bare fordi det er hasj, men fordi det er ulovlig. I enkelte yrker så er dømmekraft og integritet helt avgjørende og tegn på fravær av dette er tegn på at man ikke er egnet. Du får det til å høres ut som man aldri kan få utdanning, men det er svært få yrker/utdanninger som man vil få avslag på, på bakgrunn av hasjrøyking i ungdomstiden.

Og joda, jeg ser den at han politifyren var overivrig, men hvis han får ståpikk av å jage ungdommer som røyker hasj i sin egen fritid så be my guest. Han gjør det gratis pluss vi slipper å ha potensielle tikkende bomber i svært sensitive yrker.
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvilke yrker disse potensielt kan jobbe i så var ikke det første jeg tenkte på flyvere og kirurger...Obs forresten, med nærmere ettertanke.Kirurger og flyvere har jo lov å drikke alkohol. Det er vel unødvendig og spørre deg om vi skal nekte en lege og jobbe som det om han tar seg en fyllekule en gang i året?

De kan f.eks heller ikke bli sykepleiere. Verne og hjelpepleiere kan de heller ikke jobbe som mange plasser. Ellers jobber foreninger som Norsk narkotikapolitiforening med å sperre veien av slik at de kan få andre yrker. De er jo ellers ivrige med å ta lappen fra folk som har røyket seg en eneste hasj sigarett. Mange som fra før av er i jobb har mistet jobben på grunn av dette.

De fleste argumentene rundt den debatten er alerede sagt og argumentert i sirkel.

Personlig er jeg heller ikke noen fan av fri flyt av hasj spredd rundt i alle ungdomsmiljøer....Likevel så var det i min tid ofte de mest reflekterte rusbrukerne som valgte det fremfor alkohol. Hasj har selvsagt og sine farepotensialer, men jeg vil tørre og påstå at en prikk på rullebladet som setter sperrer for utdannelsesforløp skyver disse ungdommene enda lengre bort fra og delta i samfunnet fremfor og forebygge. Det er vel en av grunnene til den nye rusreformen....

Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Det var da voldsomt til krisemaksimering.

Det er ikke mange utdannelsesløp som blir hindret, ei heller er "livet ødelagt". Slike voldsomme påstander bidrar til å styrke diverse myter som virker utbredt i dag, angående vandel.

Når det kommer til selve saken, "tikkende bomber", og det hele, tror jeg det er viktig å se på straffverdigheten. Det er en grunn til at spørsmålet flyttes fra justis- til helsesektoren. Det er fordi det er der det hører hjemme. Du gjør ikke disse ungdommene en tjeneste i det hele tatt. Snarere tvert i mot. Dette hører ikke hjemme i strafferetten i det hele tatt. Forhåpentligvis går vi bedre tider i møte.
Vis hele sitatet...
For og sitere den svært modige politimannen Bård Dyrdal fra facebook tråden...


"Bård Dyrdal Skulle jeg som politimann i Oslo reagert på sånt hver gang jeg gikk hjem, så hadde jeg aldri kommet meg hjem i det hele tatt. Jeg håper virkelig at rusreformen rydder opp i dette slik at politiet i hele landet blir nødt til å prioritere annerledes."


Hadde ale politifolk vært som han, ville rusbrukere og missbrukere hatt tilitt til poltitiet...
Sist endret av pipestilk; 18. mars 2019 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.