View Single Post
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du fortsatt negativene, er de bedre å bruke en filmskanner på dem.

Sender du et fysisk album i posten, så send dem for all del Rekommandert! Og forlang det samme ved returen.
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre ikke negativene. På de eldste bildene står det at fotografen har tatt vare på originalplatene. Nå er jo dette 100 år siden, men kan det være de ligger i et arkiv et sted? Mangler navn på personene også, men kan det hende at fotografen har skrevet ned det?

Albumene jeg har sendt nå er sendt med norgespakken. De er ikke så veldig verdifulle (har scannet de selv i OK kvalitet). Men håper selvfølgelig å få de tilbake i god stand.

Sitat av Tias Vis innlegg
Prikkene er tilsynelatende støv. Støv er vanskelig. Selv når man scanner helt rene negativer som har vært oppbevart i et støvfritt miljø, vil man måtte rense for støv og ev. etterbehandle i bildebehandlingsprogram manuelt.

For å kutte ned på mengden støv anbefaler jeg deg å bruke en antistatisk klut til å tørke over bildene dine, en blåsebelg eller trykkluft på boks, samt rene bomullshansker når du håndterer bildene dine.
Vis hele sitatet...
Det gir mening. Takk for tips om microfiber og hansker!
Jeg prøvde å scanne noen bilder på jobb, og da ble det ikke slike merker. Er det mulig at skanneren har fjernet støvet i etterbehandlingen selv?