View Single Post
Sitat av Desotho Vis innlegg

Sykehusoppholdet var også første gang jeg har vært skikkelig ærlig med fastlege/psykolog om rusbruken min. En ting ledet til en annen og i løpet av oppholdet på Aker så fikk jeg en henvisning til ruspoliklinisk behandling. Etter å ha gått til psykolog med russpesialisering i noen uker så fikk jeg meg selv henvist til Valdresklinikken etter anbefaling av sponsoren min i AA. Det har vært en lang venteliste, og det har vært en brutal kamp for å ikke havne på hardkjøret før innleggelsen, men nå er altså datoen rett rundt hjørnet, og jeg gleder meg til å komme meg til fjells for å fokusere på edruskapet.

Jeg har rusa meg siden jeg var 16 år gammel, og det har gradvis blitt verre og verre. Mitt hovedrusmiddel er alkohol/benzo, men jeg har vel strengt tatt prøvd det meste.

Det jeg lurer på!

Er det noen her som har erfaringer fra døgnbehandling de har lyst til å dele? Eventuelt noen som har erfaringer fra AA's program. Slik jeg forstår det så opererer Valdresklinikken med en såkalt "Minnesota" model, dvs. at de tilbyr en intens behandling med masse gruppeterapi, morgenmøter og selvstendige oppgaver. Det hele sirkulerer rundt AA, og det er jo litt bibelaktig.. Men for å være helt ærlig synes jeg AA er stilig, og alt er jo bedre enn kjøret.
Vis hele sitatet...
Hei bra valg du har tatt med sponsor og at du går i AA mens du venter på behandling Ikke vært i døgnbehandling men er blitt edru og rusfri i AA med erfaring fra andre grupper også. Kan hende du vet dette allerede men likevel et lite innlegg fra meg. Minnesota er helt riktig behandlingsmodellen med bakgrunn fra AA og har lang historie. Du har en bra og helt riktig holdning, alt er jo bedre enn kjøret. Og det er det jeg sitter igjen med også at så lenge folk velger hjelp å får den hjelpa som er nødvendig og virker for den enkelte så spiller det ingen rolle om det er litt "bibelaktig". Verden går videre men jeg trur det er et ganske langt stykke igjen til vi får en behandlingsform som virker for alle. Når du blir kjent med det så er det faktisk svært lite religiøst, det handler om å finne DIN gud, en makt høyere enn deg selv. Ditt ego har jo bare ført deg på kjøret så er vel på overtid å overlate skuta til en kaptein som er noe mer åpen for erkjennelse og endring av kurs. Kort sagt så kan du velge din gud og så lenge det er hva som helst, alt annet enn deg selv er du "good to go". 12-trinnsprogrammet er av mange med erfaring omtalt som et selvutviklingsprogram for meg har det vært mye "oppdragelse" som jeg manglet da jeg også begynte relativt tidlig. Minnesota-behandlingene innebærer etter første fase med avrusning å dra på møter i nærmiljøet, Valdres i ditt tilfelle. Jeg har vært på mange møter med "gjester" fra forskjellige behandlingssteder. Du vil også ganske sikkert få mulighet til å dra på NA-møter mens du er der noe du bør vurdere å benytte muligheten til å sjekke ut begge. Uavhengig av hva du har puttet i deg så er nok NA generelt litt mer tiltrekkende for de unge mens spesifikke rusmidler er i dag blitt mye mer utvannet mellom AA og NA. Er du i Oslo vil jeg anbefale PP. Er du yngre er YPAA et veldig godt alternativ, Young People of AA. AA's 12-trinns program er de samme 12 trinn som er adaptert til NA og en rekke andre. Al-anon for pårørende, ACA/VBA for voksne barn av alkoholikere, hjem med annen dysfunksjonalitet, sex addicts osv.