View Single Post
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Fungerer det voec-systemet? Amazon og aliexpress står på lista over de som støtter voec, men da jeg prøvde å kjøpe noe derfra fikk jeg ikke mulighet til å betale moms?

https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/
Vis hele sitatet...
Siden nye regler 1. april har jeg vel 200-300 bestillinger fra eBay (alle under den nye grensa på 3000 NOK siden eBay krever inn mva direkte), og kun en av de (på 370 NOK) har blitt feilaktig tollbehandlet av Posten (noe som medførte 140 kr i forenkla fortolling + 125 kr i ekstra toll).

Når det er sagt; Hvis den blir tollbehandla feilaktig så er du screwed. Tolletaten henviser til speditør og skatteetaten (voec er ikke noe tolletaten egentlig har noe med å gjøre, det er det merkelig nok skatteetaten som har fått til), imens speditør henviser til tolletaten. De leker mao pekeleken og du kommer ingen vei. De har et eget skjema for alltinn for nettopp refusjon av feilaktig bealt mva OG toll, men hvis du faktisk bruker det (for tollen du ikke skulle ha betalt, siden du har betalt mva kun en gang) så får du bare saken avvist (ikke en gang avslått så du kan klage det inn) fordi Tolletaten mener selv at de ikke er rette saksbehandler. Og Posten sin chat er jo ubrukelig, så selv hvis du klarer å grave deg frem til epostadressen og klage der så kommer du nok ingen vei.

Alt i alt er det dog rimelig rett frem så lenge du kjøper fra noen på VOEC-listen. Ikke noe å være redd for. 299 kr gebyret tidligere nevnt i denne tråden er forøvrig kun gjeldende for næringsmidler, altså ting du spiser. Den gamle forenkla fortollingsprisen til Posten er fortsatt 140 kr.