View Single Post
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Dette er rett og slett holdningene til veldig mange unge i dag (seff ikke alle!) Å nei jobbe det er jeg for syk til. Men og feste hver helg ja det er jeg faen meg frisk nok til!.
Man skulle ha kuttet NAV støtten til ALLE som ikke hadde dokumenterte sykdommer!

Er mange som later som de er dårligere enn de faktisk er. Sier de er utslitte (Jammen for FAEN begynn og beveg deg da!!!)

Men dette gjelder selvfølgelig ikke alle.
Mange har dokumenterte hemninger som gjør at de ikke kan jobbe, og de må da selvsagt får den hjelpen de trenger.
Vis hele sitatet...

Og hvor kommer egentlig uttrykket "Navere" fra? Var det ikke tabloidene som brukte det aller først? Fete typer på førstesiden slik at flere orker å kjøpe dritten fra Akersgata?

Det er jo mange forskjellige stønader fra Nav. Alt fra nedkomst stønad, kontantstøtte og barnetrygd til livsopphold, sykepenger og pensjoner m.m. Er da en hjemmeværende mor med nedkomststønad, barnetrygd og kontantstøtte en "Naver"? Eller hva med en av samfunnets utstøtte som lever av livsopphold? Er det en "naver"? Om en hjemmeværende mor ikke kan regnes som en "naver" men kronisk syke kan så betyr jo det at kronisk syke må kjappe seg å få barn for å få være i fred for den massive kritikken fra store deler av samfunnet.

Tror du folk får penger av NAV uten dokumentasjon? Og hva med de svakeste i samfunnet, vil du fjerne sosialstøtten også kanskje? Hva skal de som faller utenfor samfunnet gjøre da? Prostitusjon og væpna overfall?

Velferdssystemet er selve bærebjelken i samfunnet vårt, vi kan og skal ta vare på alle. Også de som av en eller annen grunn ikke passer inn i samfunnet og fikser hverdagen.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg har også mine plager, men kunne ikke falle meg inn å "gi opp" og prøve å få uføretrygd. I den grad jeg hadde fått det.

Jeg er sikker på at hvis mange av disse naverne hadde fått valget mellom å plukke flasker fra søppelkasser, og finne seg en jobb så hadde mange valgt det siste alternativet. Selv om du har noen plager så tror jeg faktisk det er bedre for deg å være i jobb enn å bare sitte hjemme.

Det blir selvsagt også urettferdig ovenfor de mange som sliter seg på jobb hver dag uansett vær og sinnstilstand. Utgangspunktet må være at alle skal brødfø seg selv. Å laste dette ansvaret over på andre, og la dem bruke av sine nøye tilmålte ressurser for å holde deg i livet er grovt umoralsk.

Jeg ønsker absolutt ikke å ramme dem som er for syke til å ha en normal jobb, men vi er alt for slepphendte med trygdeytelsene fra staten i dag. Sikkert mye pga at vi faktisk har råd til å øse ut pengene til folk som ikke har fortjent det. Det gjelder både etnisk norske og innvandrere.
Vis hele sitatet...

Hva er dette for en misunnelse? Du mener det er urettferdig at syke mennesker får muligheten til å leve et nogenlunde anstendig liv fordi at friske mennesker kan gå på jobb og skape verdier for seg og sine?

Det er jo DU som er lat og makelig, som er misunnelig på syke mennesker. Jeg tror nok at de aller aller fleste av de som mottar sitt daglige brød fra nav ville byttet liv med deg hvilken dag som helst. Å ha en kropp eller et sinn som virker, å kunne stå opp hver morgen og gå på jobb. Prestere. Føle seg verdsatt og kjenne at en mestrer sine oppgaver. Og få stadige lønnsøkninger, bonuser og feriepenger hvert år. Ha muligheten til å kjøpe bolig og være en del av verdistigningen og dermed få ennå bedre takst og ennå lavere lånekostnader. Alt mens lommeboken vokser seg stadig fetere og feriene blir lengre og mer kostbare og bilene går kjappere og kjappere.

Så kunne du vært hjemme, i en sliten liten hybelleilighet som NAV dekket. Med tunge rusmisbrukere som naboer. Som fester døgnet rundt og selger fra stua si slik at det alltid er trafikk av brukere. Forresten så hadde kanskje ikke støyen fra naboene betydd så mye, for du hadde vært for opptatt av å forsøke å ligge i en bestemt stilling slik at ikke hodet skulle revne fra alle smertene, samtidig som angsten og uroen i kroppen sørget for at du stort sett aldri sov likevel. Og mens du satt i en nedslitt utleieleilighet så hadde den syke du byttet liv med dratt på ferietur nummer 2 det året. Og du manglet penger til trikken hjem. Og feriepenger, ned du får ikke noe feriepenger du. For du lever jo på sosialstønad. Fordi du er så syk at du ikke engang klarer å kjempe kampen om uføretrygd, stadige møter med nav og utallige utredninger.

Kanskje har du også lese og skrivevansker slik at du ikke evner å lese og forstå søknadsskjemaer hos nav. Og det å gå til legen har du gitt opp. For du klarer jo ikke å huske hva legen sier når du senere skal snakke med en saksbehandler hos nav.

Etter et par år så tenker jeg du hadde ønsket ditt gamle liv tilbake, for enhver pris.
Sist endret av frtoretang; 27. juli 2014 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.