View Single Post
Poenget mitt er bare at om du har disse problemene er det faktisk ikke lett å bare finne arbeid som faktisk passer dine problemer. Det forutsetter faktisk at det finnes arbeidsgivere som er interesert i å ansette disse. Det jeg sier er at fokuset mange har virker som de mener at man bare skal få dem ut i arbeid, mens jeg sier bare at jeg synes det er helt feil tankegang. Vi burde fokusere på enkeltmenneske og å prøve å hjelpe denne personen - og faktisk forstå at det noen ganger betyr at vi som skattebetalere må betale for hennes behandling samt støtte til et stod og bo og mat på bordet. Dette er for meg det å være medmenneske handler om.

Om personen har gitt opp eller ikke, handler om en psykisk tilstand. Det er forstålig at enkelte unge mennesker som møter mye motgang i livet, gjerne grunnet sykdom, kan finne på å gi opp. Det er her jeg synes det er viktig å fokusere på at man ikke skal kritisere individet på dette - fordi du vet ingenting om hvordan ho har hatt det tidliggere. I tillegg er det stor forskjell på hvor psykisk sterke forskjellige mennesker er. I stede må man se på det som et signal om et menneske som trenger hjelp og prøve å tilrettelegge for at denne personen får den hjelpen den trenger. Hvordan dette skjer, om det er via aktivisering gjennom jobb eller ikke må avgjøres av spesialister som har kontakt og oppfølging av dette mennesket. I mange tilfeller handler det om å ha samtaleterapi hvor man prøver å finne roten til problemet, forstå hva det er som gjorde at ting ble som de bli - samtidig som man må prøve å aktivisere og sosialisere personen. Noen ganger gjennom f.eks. jobb - andre ganger på helt andre måter. Man må her ta vurderinger av de ulike personene.

Hvorfor drar du inn det at folk under kommunismen ikke godtok slik, på hvilken måte skille det være et fasitsvar på hvor vidt noe er rett eller galt? Man må og huske at man forhåpentligvis har kommet en god del lengre innenfor medisin og psykologi, og derfor faktisk nå vet at mennesker man før klassifiserte som friske faktisk kan være temmelgi syke - og samtidig har vi behandlingstilbud som vi hele tiden jobber for å forbedre.