View Single Post
Orker ikke en runde til med VG's sommerjournalistikk da jeg går utifra at de prøver å koke suppe på en spiker som alt er brukt mer enn en gang det siste året. Så med fare for å drite meg ut kommenterer jeg uten å lest saken på VG. Men jeg vil dog kommentere TS innlegg.

Bravo for deg TS. Fint at du står på, og kjempeflott at du har klart kampen om å stå i jobb. Respekt!

At det har fungert for deg gir deg likevel ikke cart blanche til å ta alle i NAV systemet over en kam. Vi må akseptere at folk er forskjellige og har forskjellige lidelser. Noen fikser å stå i jobb andre gjør det ikke. Hvem er egentlig vi til å rette pekefingeren mot mennesker som sliter hver eneste dag og som pga helseproblemer eller psykiske problemer eller kanskje en kombinasjon av disse to ikke fikser arbeidslivet?

Det er mange lidelser som ikke vises fysisk. Og som likevel kan gjøre mennesker arbeidsuføre. Jeg synes det er på tide at syke mennesker får den respekten de fortjener. Selv kjenner jeg mennesker som er ufør som ikke forteller at de er ufør når de treffer gamle venner, blir kjent med nye eller snakker med familie. De er så redde for å bli stigmatisert og satt i bås som en latsabb og trygdesnylter. Da har kritikken gått alt for langt.

Vi er lekmenn jeg og du. Skal vi synse en hel masse om hva høyt skolerte fagfolk under lang behandling kommer frem til? Og hva gjør i såfall oss kvalifisert til å mene noe som helst om dette? Nav har også egne spesialister som de henter inn, og det kommer kanskje på toppen av en 5-10 års lang utredning hos kanskje så mange som 8-10 forskjellige sepsialister. For meg betyr det at jeg regner med at de aller, aller fleste som er sykemeldt eller uføre faktisk har en reell lidelse og at sykdomshistorikk, evt. restarbeidsevne og slikt er vurdert i mange instanser og av flere forskjellige leger, spesialister og også nav egne spesialister. Og mennesker som har tatt den kampen og vært gjennom en slik uendelig strøm av behandling, skuffelser og fremdeles ingen bedring i sykdomsbildet de fortjener respekt. Ikke tankeløse kommentarer om snylting og latskap.

Ja, noen få vil alltid forsøke å trikse til seg fra fellesskapet. Enten vi snakker skatt, trygdeytelser eller dagligdagse ting som å snike på trikken, jobbe svart eller kjøpe inn tyvegods eller leie inn svart arbeidskraft for å spare penger.
Disse er i samme kategori som de som smugler og selger heroin. De er kriminelle. De er ikke nav klienter.

Synes det må bli slutt på å stadig rakke ned på syke mennesker. De har en tøff hverdag allerede, og alle slike artikler, forumtråder ol. er kun å legge sten til byrden.