View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Oppgave 2: Numbers round (Vanskelig)
I denne runden får paneldeltakerne 6 tilfeldige tall. De kan velge 0-4 "store" tall (25, 50, 75, 100) og resten er "små" tall (1-10 som hver kan forekomme to ganger).
Vis hele sitatet...
Betyr dette at deltakeren kanpåvirke hvilke tall de får? At de selv kan velge om de vil 0 eller 4 store tall f.eks? Jeg forstår det er tilfeldig hvilke tall de får, men kan de selv påvirke fordelinga?
Sitat av robhol Vis innlegg
Et tilfeldig tall fra 100-999 blir trukket, og deltakerne får 30 sekunder på seg
Vis hele sitatet...
Så måltallet blir trukket etter at deltakerne har blitt tildelt sine seks tall?

Sitat av robhol Vis innlegg
Alle mellomregninger må resultere i et positivt heltall. Du kan ikke trekke fra eller dele hvis du ender opp med et negativt tall eller et desimaltall på noe tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Dette kravet fremstår som litt pussig. Betyr det at jeg ikke får lov til å skrive 1-2+3, men får lov til å skrive 3-2+1? Eller ønsker du at man begynner bakerst, slik at første er lovlig, men den andre ulovlig? I mitt hode ville jeg i begge tilfeller evaluere hele smæla i en go, uten å kuke rundt med mellomregninger.
Rent matematisk, siden du eksplisitt har sagt at subtraksjon er en tillatt operasjon, så skjønner jeg at du godtar f.eks 7-4 = 3. Men rent formelt har jeg jo nå utført en ulovlig mellomregning, har jeg ikke? I alle fall på en datamaskin! 4 var et positivt heltall helt til jeg gjorde det negativt og la resultatet til 7. Mulig jeg fremstår urimelig pedantisk her nå, men for å illustrere poenget mitt: (2-1)*(2+1) - noen vil si at du her førsk skal evaluere parentesenes innhold, og så multiplisere resultatet, men den konvensjonelle regelen man lærer på skolen er gange de ut og så evaluere stykkvis, og det er også lovlig. Jeg spammer med parenteser for unngå misforståelser, så brace yerself: vi får ((2*2) + (2*1) - (1*2) - (1*1)). Dette er opplagt er innafor, fordi alle mellomregningene er positive. Eller, er det? Jeg skal nå summere 4 + 2 - 2 - 1, og da er vi tilbake ved utgangspunktet. Det beror på om jeg begynner bakerst eller forrerst når jeg legger sammen mellomproduktene...
Videre, som du påpeker er multiplikasjon kommutativt. Så hva om jeg i steden skriver (2+1)*(2-1) = ((2*2) + (2*(-1)) + (1*2 ) + (1*(-1))) ? Nå har jeg i alle fall utført to ulovlige mellomregninger! Med andre ord, hvis jeg fôrer evalfunksjonen min med "(2-1)*(2+1)", så må jeg ha detaljkunnskap om om hva som skjer under panseret for å vite om jeg har juksa eller ei? Jeg skal være veldig forsiktig med å uttrykke meg bastant om fundamental matematikk, men jeg er rimelig sikker på at dersom sluttresultatet er et positivt heltall, så eksisterer det en lovlig løsning. Blir ikke da dette kravet litt kunstig?
Sist endret av Myoxocephalus; 8. juli 2019 kl. 10:28.