View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ingen av problemene du nevner vil bli løst av et generelt lønnstillegg på 10 000kr.
Det er jo ikke mangel på lærere (utenom enkelte svært lokale forskjeller) som gjør at bruken av vikarer er høyt.
Det er ikke mangel på lektorer som gjør at barn utagerer.
Det er svært få lærere med bachelor (om noen i det hele tatt) som blir satt til å passe på utagerende barn, der brukes hovedsakelig fagarbeidere.

Hva da "rådene forhold"? Det eneste de krangler om er mer penger. Ikke arbeidstid, arbeidsbelastning, rollefordeling osv.
Det er kun snakk om mer penger pga. høyere utdanning.

Om jeg ikke tar helt feil så har du jobbet i skolen selv *pi?
Da er det i så fall overraskende å se en så dårlig fremstilling av den reelle situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært lærer ja, og er demed et eksempel på at det ikke bare er lærere inn i skolen som avgjør lærerdekningen, men også antallet ut.

Jeg er helt enig i at lønn ikke er hovedproblemet her, og har egentlig heller ikke tatt stilling til hvem som har den riktigste fremstillingen av lønnstall. Jeg stiller spørsmål ved streiketidspunktet som gir lite handlingsrom, selv om det selvsagt skåner elevene å legge streiken til ferien. Problemet er selvsagt at en streik uten ofre ikke gjør noe inntrykk.

Lønn var ikke avgjørende for meg da jeg byttet jobb, men det er jo en avveining. Jeg vurderte flere stillinger med mye høyere lønn, men valgte en retning med mye mer faglig frihet og bedre vilkår til å utføre arbeidet mitt på en måte som inspirerer neg og jeg kan være stolt av. Mange velger motsatt, det kunne jeg også valgt under litt andre personlige omstendigheter. Men jeg velger ikke ingen av delene, hvis jeg kan velge. Og med masterutdanning kan man i større grad velge.

At utagerende barn og ungdommer stort sett passes av fagarbeidere er et bilde jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Kasting av pulter i klasserommet som jeg nevnte var en av mange lignende episoder, der jeg som lærer ikke bare var alene i rommet men heller ikke hadde noen tilgjengelig å ringe til eller hente når det smalt. Jeg tror ikke jeg kan komme på å ha sett en eneste fagarbeider kvalifisert til å håndtere utagerende elever der jeg jobbet. Med mindre du mener assistentene, som stort sett ikke hadde utdanning, bortsett fra noen barne- og ungdomsarbeidere. De var ikke ansatt for å håndtere utagering, eller ha ansvar noen form for orden i klasserommet, det var lærerens ansvar alene, uten backup.

Og nei, det er ikke mangel på lærere som gjør at barn utagerer (eller blir deprimert og psykotisk). Så lanskje det ikke er lærerne man skal rette akkurat den bekymringen til nå.

Uansett hva man måtte mene om lærerlønn, så er det bekymringsverdig når streikeretten trekkes i tvil. Det er ikke en måte å få langsiktig bedring i skolen på.
Sist endret av *pi; 26. september 2022 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.