View Single Post
Hadde en lignende problemstilling, riktignok innendørs i huset (siden et vindu som regel alltid står åpent så min katt kan komme og gå som han vil). Løste det ved å sette opp en Raspberry Pi med infrarødt kamera og e-postvarsling ved bevegelse. Når jeg da fikk e-post og så at det ikke var min katt som stod ved matskålen så brukte jeg et Nexa-rele (og Nexa USB-dongle på Raspberryen) til å skru på støvsugeren som var plassert ved matskålen. Ble et jævlig rot å rydde opp tørrforet som nabokatten spredde ut over alt i sin panikk om å komme seg ut, men siden dette skjedde for 4 mnd siden har ikke nabokatten turt seg inn vinduet igjen, og min egen katt fortsetter det gode liv som før uten å ha blitt påvirket i det hele tatt. Riktignok en manuell metode, men jeg så aldri dette som et problemstilling som trengte en permanent oppkoblet løsning. Kameraet har riktignok blitt stående i tilfelle nabokatten prøver seg, men e-postvarslingen er avslått til fordel for å sjekke auto-generert timelapse video fra RPi'en med jevne mellomrom for ubudne katter.