View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ut i fra det du snakker om virker det som om du har noen hull i kunnskapen din.

Et domene snakker ikke med noen AD server eller DHCP server, det jeg misstenker du prater om er en Microsoft domenekontroller, som er noe helt annet, prøv å separer disse.

Et domene er en oppføring i en domeneserver (f.eks BIND) som peker til en adresse, f.eks vg.no->195.88.55.16.

"Internett biten" er en ganske stor bit, det er det grunnleggende i alt nettverk, og du burde være stø på begrepene før du begynner med alt microsoft tullet (min personlige mening).

At du bruker checkpoint produkter sier meg svært lite, jeg ville heller vært interessert i en skisse hvordan du har koblet opp ting, det minste oppsettet krever et routermodem -> switch -> klienter eventuellt bare routermodem med switchfunksjon slik at klienten bare kobles rett i det.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg innser at jeg kanskje ikke var så nøyaktig, beklager.

Jeg snakker om en domenekontroller, ja (DC) f.eks: bedriftsnavn.bedriftsnavn.com. som man kan melde maskiner inn i and so on.

Når jeg da mener "internett" biten så lurer jeg på hvordan DC-en snakker med nettverket, dhcp, AD, etc. Hvordan fungerer et kontoroppsett? Subnet, ip-range, alt det der. Akkurat hvordan ting er satt opp her på jobb er jeg ikke 100% sikker på da det er dette noe av den workshoppen inneholder, men når jeg skal sette opp labben min tenker jeg å kjøre ting i stjernetoppologi, legger ved en skisse. (Merk at det er en paint skisse laget på 5 minutter)

Så om du ser på skissen, Windows Serveren er AD/DHCP og mail serveren kjører exchange, hvordan vet exchange serveren at dhcp serveren er "der"? Er det pga. at de er under samme nettverk? Samme IP-range? Samme subnet? Hvordan fungerer de to sammen? Hvordan klarer de å kommunisere? Er det fordi de er meldt inn i samme domenet? Kan hende det er litt vanskelig å forstå meg, prøver å formulere meg så godt som jeg kan..