View Single Post
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ros til Vasall for å ta opp et viktig tema på en god måte.

Sitat av Apeloff
kall meg gjerne en idiot, men min rusbruk har pågått over tid, og jeg har reflektert og tenkt MYE over det, måneder med pauser, ingen tankegang endret (pauser fra alkohol, hasj, paracet, whatever) er kanskje ikke i stand til å bedømme om rusbruken over tid har vært positiv for meg eller ikke, men jeg ser at jeg ikke er handikappet mentalt eller fysisk og er på en plan jeg vil følge ut livet utdanning og jobbmessig. Jeg tror aldri du får VITE hva du har gjort rett eller feil angående rusmidler før du har kommet ut senere i livet. Du må bedømme der og da, om det er fornuftig. Jeg har tenkt mye over det, og har ikke angret på noe som helst, over lengre nyktre perioder. Og ser ikke hvordan jeg har gjort ting verre for meg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det ikke bra for tenåringer å ruse seg i særlig grad. At man begynner med alkohol (og evt tobakk) på ungdomsskolen er ille nok. Det er virkelig en god grunn til at vi har aldersgrenser og strenge restriksjoner på disse produktene her i landet.

Jeg tviler ikke på at du har hatt gode opplevelser med rusmidler, og heller ikke på at du har reflektert mye over bruken din. En 16-årings refleksjon over sitt eget rusmiddelbruk er imidlertid ikke det jeg ville satt mest lit til. Som det er påpekt før i tråden: Du er fortsatt ung - du er jo så vidt ferdig med ungdomsskolen! Verken kroppen eller hjernen din er ferdig utviklet, og uansett hvor fint det er for deg å bruke rusmidler av ymse slag, må du huske på at dette kan få konsekvenser for deg seinere i livet, enten du tror på det eller ikke.

En siste ting som gjør meg overbevist om at du ikke har et fullt så sunt forhold til rusmidler som du kanskje skulle ønske å tro, er at du nevner paracet i samme sammenheng som alkohol og cannabis. Paracet er en smertestillende tablett, ikke er rusmiddel, og er følgelig ikke ment å ruse seg på. Så vidt jeg vet er vel effekten også relativt begrenset, bortsett fra en betydelig risiko for leverskader.