View Single Post
String-metoden translate() gjør først og fremst en oversettelse, eller et ombytte, av characters i henhold til en translation table. Men den tar også et ekstra argument, deletechars, som er en streng med characters som skal slettes fra strengen den kalles på, og det er den funksjonaliteten jeg brukte i koden over. Ettersom jeg ikke var interessert i noe øvrig bytte av characters, sendte jeg bare None som translation table.

String-metoden join() tar en liste av strenger som argument, og bruker strengen den kalles på som delimiter og spleiser sammen alle strengene i listen. Så om du skriver for eksempel "+-+".join(["Hei", "sveis", "Pope"]), så vil den returnere strengen "Hei+-+sveis+-+Pope". I koden over brukte jeg en tom streng som delimiter, slik at den bare spleiset sammen alle bokstavene i letters-listen til en sammenhengende streng. Selvsagt kunne man jo bare definert dem som en streng i utgangspunktet og sluppet å kalle join(), men jeg gikk ut fra at du kanskje ikke hadde denne muligheten.