View Single Post
Er enig i at de fleste ideologier har ett ønske om en god hensikt.

Kommunismen er jo ett eksempel på dette, for å ta en toneangivende ideologi de siste årene.

I bunn ligger jo et ønske om likhet for alle, enkelt sagt. En fin tanke ikke sant.

Men så begynner man å skal innføre dette, og treffer da på de som ikke syntes dette var en god ide, hvorfor skal jeg gi fra meg det jeg og/eller familien har jobbet hardt for.

Så diskuterer man, så truer man og så er det vold.. For man har jo rett og alle andre er imperialistiske lakeier som lever under en villfarelse eller er korrupte og må bli renset ut med blodbad.

Men ideologi brukes og av enkelt mennesker for å tvinge sitt syn på andre, de skaffer seg makt nok til å bestemme hva som er rett og korrumperer den ideologien de påstår å stå for eller drar den ut i det ekstreme. Mao, Stalin, Hitler, pol pot, gadaffi, IRA, USA, IS.

Mennesket vil vri "ideologi" til å passe seg selv gitt muligheten. De vil lage sin egne versjoner av den og tviholde på den. Makt korrumperer og dermed så gjør man alt for å holde på den.

Ett litt mer nyere eksempel er jo Etiopia leder som avsluttet en blodig og meningsløs krig, ga pressefrihet og løsløt opposisjonelle, for så å bli møtt av motstand fra en annen stamme ens han egen fordi disse handlingene og hans ideologi truet deres makt som de var vant til å ha i Etiopia, presidenten står påsitt og blodig borgerkrig følger.

Men for alle oss utenforstående så er dette merkelig da vi ser våre ideer og verdier i den etiposke presidenten, men så fort han ble utfordret av reaksjonære krefter så reagerte jo han på samme måte.

Så min konklusjon er at ideen eller ideologien kan være god i sin hensikter og helt fantastisk på papiret. Men mennesker er seg selv nærmest og hvis din posisjon blir truet så vil du reagere.