View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare her på freak er det en haug med tråder hvor folk har blitt tatt med spytteprøve fordi de røykte for 17 timer siden.
Vis hele sitatet...
Den praksisen er i forandring. Så du kunne kanskje nevnt det i samme slengen? Derfor hadde det vært en fin ting om folk i det minste kunne vente lenger enn én fuckings time før de erklærte seg selv som klinkende edru og dura på. Folk som blir tatt fordi det finnes sporstoffer i spytt etter 17 timer derimot, syntes jeg genuint synd på. Det er jo rett og slett diskriminering på grunn av holdninger, og ikke ruskjøring. Syntes det er merkelig om ikke flere ser dette? Jeg sier ikke at cannabis burde være strengere i trafikken enn alkohol, men selv om det er ulovlig å bruke narkotika, trenger man ikke å bryte enhver moralsk grense nå som det ser ut til at selv politiet tvinges til å forandre holdninger, og måten de håndterer situasjonen på.

At TS hevder at han ikke var påvirka når han faktisk hadde røyka noen få timer før, og hadde en promille på 0.2 tyder jo på en form for misforståelse som ikke er helt bra... Jeg må jo spørre meg om han skjønner hvorfor han fikk boten, når han hevder å ikke ha vært påvirket?

Sitat av Veitrafikkloven
§ 22.Ruspåvirkning av motorvognfører
Ingen må føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven.
Vis hele sitatet...


TS kan derfor i alle tilfeller regnes som ruspåvirket. Det at vi liker å skryte på oss nulltoleranse betyr ikke at vi må miste lappen før vi har blitt ferska bak rattet for å være ruspåvirket slik TS blei.

Personlig er ikke poenget mitt her at jeg syntes dette er helt forferdelig, eller å moralisere. Men folk må skjønne at selv om politiet ikke diskriminerer like hardt lenger, så har han fått en bot fordi han var ruspåvirket.

Jeg er ikke for at folk skal miste lappen fordi de røyka for 17 timer siden, men jeg er skeptisk til at hasjrøykere bare skal kjøre til et sted, "kjenne etter" også dra igjen så fort de selv mener det er greit. Vi burde blitt mye flinkere til å teste oss selv for alle typer rus før vi satt oss bak et ratt når vi har inntatt noen form for rusmiddel samme dagen.

Utopia:

Det burde faktisk vært så enkelt. Testmulighetene burde vært både gratis og lett tilgjengelig som forebygging, og man burde vært pliktig å bruke de om man hadde inntatt noe det siste døgnet og tenkte seg bak rattet. Fordi det hadde vært gratis og pålagt burde også annet vært straffbart i seg selv. Hvis man faktisk er opptatt av skadereduksjon selvsagt.

Det burde vel være en vinn-vinn situasjon at damplokomotivet som tror han er klinkende edru 1 time etter røykings i det minste fikk fakta slengt i trynet før han dura avgårde og kanskje ved en tilfeldighet fikk fakta 10 år seiner, sammen med en bot, som tydeligvis ikke nødvendigvis er nok til at folk skjønner at de har brutt loven. De må visst kastes inn i glattcella og fistes på tur til det ligger igjen 4 liter til malerier av bilulykker før de skjønner at de faktisk har vært ruspåvirket i trafikken og at de straffes deretter.

Men i Norge så er vi jo av en eller annen grunn så jævlig opptatt av de signalene vi sender.Så dette kommer ikke til å skje med det første. Fordi det finnes en gjeng med grøthuer som tenker at alle som ikke har hørt om rus blir informert om dette, og dermed blir obs på at rusmidler eksisterer, som selvsagt vil eskalere situasjonen og føre til at alle bare sier opp jobben sin mens de røyker 100 jointer bak rattet på vei til Nederland.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja dessverre. Helt uenig med lovverket, så man må være forsiktig.
Vis hele sitatet...
De er er ikke et lovverk som sier dette...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dømt er feil ord. At man kan miste førerkortet 48 timer etter å sniffet på en joint er helt texas.
Vis hele sitatet...
Overreager litt mere a
Sist endret av knert1; 25. juni 2021 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.