View Single Post
Sitat av time-timerus Vis innlegg
Virker som om det er slik bare for å lette arbeidet for påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...
For meg virker det egentlig ganske logisk, for det å kjøre bil er ikke en rett, det er ikke noe du _MÅ_ ha for å fungere i samfunnet.
Jeg ser titt og ofte folk som bruker unnskyldninger ala "hva om man ikke har råd til solbriller da? skal man bare ta bussen fordi det er farlig å kjøre bil når solen er lav?" og svaret mitt er alltid "Ja, hvis du ikke har råd til bil, førerkort, vinterdekk, forsikring, parkering, fergekostnader, diesel/bensin/strøm etc, så bør du ikke kjøpe bil". Samme med husdyr, hvis du faktisk ikke har råd, ikke anskaff.

Du kan betale i tid og spare penger ved å bussen/trikken/toget/bybanen, eller hvis du har råd, så kan du betale i penger og spare tid. Men hvis du ikke har råd til advokat for å beholde førerkortet, så er det kanskje på tide å vurdere om du egentlig har råd til bil i det hele tatt.

Bil er ikke billig, men mange anskaffer bil og setter både eget liv og andre sine liv i fare fordi de ikke har lyst å ta kollektivtransport, og det gjør det utrolig vanskelig å ha noe som helst empati med en som er mistenkt for ruskjøring og som hevder han ikke har verken råd til advokat eller klarer å sette seg inn i lover og regler på egenhånd.