View Single Post
@ Murloc:
Sovjetunionen er bare et konkret eksempel på hvor galt det kan gå, om en stoler blindt på makthavernes gode intensjoner. Kommunismen har aldri fungert i praksis, sett med vestens øyne, fordi den favoriserer en totalitær stat og styresmakt. Du kan ta et hvilke som helst kommunistisk land der denne ideologien har vært forsøkt praktisert, og se om det fungerer etter ideologiens opprinnelige mønster.

Marx satte det kommunistiske eller klasseløse samfunn opp som det endelige mål for den revolusjonære utvikling, men mente at den borgerlige, kapitalistiske stat først måtte bli avløst av et sosialistisk samfunn. Lenin hevdet at overgangen fra sosialisme til kommunisme vil skje gradvis og må ledes av en bevisstgjort elite i arbeiderklassen, organisert i et kommunistisk parti bygd på prinsippet om demokratisk sentralisering.

Dette er farlig identisk med tankemønsteret som David Rockefeller presenterte i sin åpningstale i 1991, om at ”eliten og verdens banklederes overnasjonale suverenitet er klart å foretrekke fremfor nasjonal selvbestemmelse.” Dette er, i følge meg, en utopi på lik linje med kommunismen. Bildebergergruppen er for internasjonal arbeidsdeling mellom råvareproduserende utviklingsland og rike industriland, som har skapt groteske forskjeller mellom fattige og rike i globalt målestokk i dag. Dette er en av de negative følgene som har oppstått med globaliseringen.

At en ny verdensorden trer til først etter en verdenskrig er godt mulig, men behøver ikke å være eneste tilfelle. Se på EU, som siden oppstart i 1958 har vokst seg til å omhandle nesten hver eneste nasjon i Europa. En sentralisert verdensmakt vil antagelig ta etter EU-modellen. Maastricht-avtalen, som møtte stor motstand fra bl.a. Danmark, Storbritannia og Frankrike, gikk inn for en politisk og økonomisk integrasjon. Amsterdam-avtalen gikk inn for ytterligere politisk integrasjon mellom medlemslandene, og åpnet for større makt til Europaparlamentet.

Tilslutt er EU snart ensbetydende med en felles stat, slik Sovjetunionen en gang var. På samme måte forestiller jeg meg vil skje med opprettelsen av en ny verdensorden. Det skulle ikke forundre meg om EU baserer seg på prinsipper og modeller utarbeidet på Bilderbergerkonferanser, siden EU-topper vel har vært på deltagerlisten. I dag er det slik at de fleste landene ser seg nødt til å underkaste seg EU-s suverenitet. Denne aggressive maktpolitikken vil fortsette i fremtiden også, og det er bare et tidsspørsmål før Norge må kaste inn håndkleet og underkaste seg EU vi også. Når den dagen kommer, skal det bli spennende å se hvilke positive og hvilke negative følger det får med seg. Og når dette skjer, så får vi nok en forsmak på hvordan en sentralisert verdensmakt vil se ut. Jeg frykter som sagt det verste..