View Single Post
Sitat av travaxa Vis innlegg
Kollektiv fortrengelsen?
Henger ikke helt med i hva du mener her.

Den mer naturlige sammenligningen ville vært å sammenligne cannabis med benzodiazepiner, siden begge har en dempende effekt, virker beroligende og er avhengighetsskapende.


Igjen, hva? Jeg snakka om Z-analoger, som oftest blir brukt mot søvnproblemer. Ikke ofte en lege slenger ut flunitrazepam eller noe benso isteden for Z-analoger, såvitt jeg vet. Rett meg gjerne.
Vis hele sitatet...
Du snakker åpenbart ikke utelukkende om z hypnotika når du blant annet nevner melatonin. Det er forøvrig også melatonin som oftest brukes mot søvnproblemer. Videre sier du at det ikke ofte slenges ut med benzodiazepiner, det har du helt rett i, det er også totalt irrelevant.

Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg sa aldrig noe om avhengighet da TS ikke spurte om det.
Jeg er "beroende" av cannabis. Er å det av en del opiater og opioider, en del gaba-medikamenter, men det er apelsin og glødlampe att dra cannabis mot benso i fht til avhengighet og utsettning.

Hadde vært kult med kilde til det du sa om kognitiv nedsatt funktion.
Scora bedre på høyskole i Sverige når jeg var stekt som en stripe sort bacon. Mye bedre enn mine nyktre venner som jeg mener ligger på samme intellektuell nivå, eller høyre i vissa fall, enn meg.
Vis hele sitatet...
Du sier at det ikke er noe problem å slutte med det når enn det måtte passe deg. Som jeg omtalte som en del av den kollektive fortrengelsen av hvor avhengighetsskapende melatonin er. De aller færreste klarer å slutte når de selv ønsker etter langvarig bruk. Videre kan jeg nevne flere hundrevis av studier som påviser nedsatt kognitiv funksjon, men ser ikke det store utbytte da jeg tviler på at du kan spesielt mye om forskningsmetodikk, og hvordan en kan oppdage mangler i metode og data.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3037578/




Sitat av travaxa Vis innlegg

Hvorfor har du søvnproblemer trur du? Er det stress, angst?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er et generelt spørsmål, et spørsmål til TS eller et spørsmål til meg, men jeg velger likevel å svare. Jeg tror årsaken for søvnvansker er komplekse og sammensatte, og at de både innebærer en biologisk komponent som kan predisponere noen for å ha vanskeligere med å sove, som høyere aktivering i eksitatoriske systemer. En miljømessig komponent som består av stress, hvor du sover og hvordan andre du kjenner sover samt en psykologisk komponent som kan bestå av tankekjør, grublinger, depresjoner osv.