View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, er en 18 år gammel gutt som har søvnvansker.

Røyket hasj for første gang for ikke så lenge siden, og siden da har jeg vel røyket i helgene. Legger merke til at søvn er så utrolig mye bedre for meg når jeg har røyket.

Jeg vet det er individuelt, men hvor ofte kan jeg gjøre det her? Føler selv at jeg har utrolig bra kontroll, vil bare vite hvor grensen går.

Til nå er planen å holde det til helgene, men jeg vet at flere av kompisene mine bruker det som sovemedisin.
Spørsmålet mitt er da, burde jeg ty til sovemedisin, røyke hasj eller bare komme meg gjennom nettene med lite søvn? Føler at sovemedisin kan fucke deg over over lenger tid, men har ikke mye kunnskap om dette.
Vis hele sitatet...
Det er det som er problemet, det er ingen klar grense, intet definitivt forbruksmønster som passer best. Det hele handler om å ikke lyve til seg selv og ha god viljestyrke.

Det høres ut som dere sliter med søvnhygiene: Det er ikke normalt at unge folk som dere skal slite med søvn. Jeg skrev en tråd om emnet tidligere.
Greia er at søvnproblemer er jo så kjedelige, kan man ikke bare ta noe man blir sløv av og så sovne?
Det er desverre ikke så lett, ingenting slår naturlig søvn.
De mest vanlige faktoren for å slite med å sove er teknologi, spesielt nå som mobiler gir oss tilgang til uante morsomheter på nettet: Her handler det også om viljestyrke, man må skru av PCn, TV'n og legge vekk mobiltelefonen og ligge der å kjede vettet av seg.
I det neste steget kan meditasjon være et godt redskap: For mange har problemet med at tankene flyr forbi, de blir flere og flere, mer og mer styr før du tenker at: Jeg kan da bare sette på litt family guy i bakgrunnen for å sovne og så har du gitt opp igjen. Meditasjon kan lære deg å stilne tankene, den mest enkle formen høres banal ut men krever noe viljestyrke: prøv å tenk på pusten din, se hvor mange iterasjoner du klarer av "Pust inn... Pust ut.." før tankene begynner å vandre igjen, du vil etterhvert klare det lengre og lengre.

Jeg vil faktisk heller anbefale deg å ha en kjip natt med tanker og lite søvn, for kvelden etter er du garantert så trøtt at du sovner bra.
Sist endret av Dodecha; 6. november 2018 kl. 15:32.