View Single Post
Opprinnelig skrevet av vidarlo
Dersom du leser litt poster fra Kaunda så ser du rimelig kjapt at han er alltid for lova. Lova har alltid rett, og politiet er Gud.

I mange tilfeller er eg stortsett einig med han, men samtidig stadfesta jo Nürnbergprosessen at den enkelte har ansvar for å stille spørsmål ved dei ordrar som blir gitt, og sørge for att internasjonale avtalar blir etterfulgt.
Vis hele sitatet...
Mennesker handler etter hvor konsekvensene vil være minst. Som under Nürnbergprosessen, der de faktisk sier at den enkelte soldat skal sette spørsmålstegn ved ordre de får som er uetiske etc. Det er ikke sånn det fungerer, dette var en totalitær stat, der soldater fikk dødsstraff for å motsette seg ordre, mange ganger uten så mye som rettergang.

Det vil jo da si at det er de som gir ordren som faktisk er skyldige, de som slavisk følger den, følger den bare i frykt av sitt eget liv eller mindre ting.

Min Mening: USA min umiddelbare reaksjon etter å ha sett denne filmen er at det virker som USA er i ferd med å bli en totalitær nasjon. USA er uten tvil en supermakt av de store. Desverre har det blir sånn som tidligere sagt at USA er en handelshub. Økonomien i deler av verden avhenger av hvordan det er i USA. Nasjoner har blitt altfor avhengige av USA, dette bare styrker USA sitt syn om at de er på "toppen av tronen" noe de faktisk er. Jeg har fulgt utviklingen til USA og de har alltid hatt en agressiv politikk, men verden har ikke godt av supernasjoner som Russland, Kina, India og USA. Det store problemet er vel kanskje at det finnes mange USA-sympatisører, såvel som USA-sympatisørland som følger USA i krig og fred hvis de ber om det. Jeg nevner bare tidligere Tony Blair sitt Great Britain, Australia og Norge. Det som har hindret USA i å finne en grunn til å beleire Norge for å utnytte oljereservene er NATO (noe jeg tor). Men det er en skremmende utvikling at hele verden skjelver når "storebror" USA starter maskineriet.