View Single Post
Mitt foreløbige inntrykk.
Det virker som alt for mange som jobber innenfor helsetjenesten har skremmende lite kunnskap om rusmidler, samt mange av holdningene dagens forbudspolitikk har gitt grobunn påvirker kvaliteten på helsetjenesten.
F.eks. Har man i dag diagnose som påvirker hele livet, norge har fjernet alternativer som kan bedre livskvaliteten. Benzo preparater som ikke har blitt fjernet kan man i dag ikke bruke uten å miste sertifikat. Virker som flere leger mener at det er umulig å ha ett fornuftig forhold til disse medikamentene, og SSRI's og div antipsykotika har blitt ett universal verktøy som følge av disse ikke kan brukes til rus. Mange opplever dog stygge bivirkninger.
Vet om en person som kunne hatt utbytte av cannabis preparat. Men det er vanskelig å i det hele tatt ha en konstruktiv diskusjon hvorvidt dette kan bedre livssituasjonen til vedkommende. De få som faktisk er litt informert innenfor emne, og som ikke totalt aviser det pga det er "narkotika" sier at regler og byråkrati gjør det vanskelig. I helsetjenestens øyne pr i dag er det visst mye bedre å gi personer syntetiske opiater med begrenset virkning enn cannabis basert medikament som satiex eller hva det heter..
Samt, vedkommende ville mister sertifikatet pga det er bare få mennesker med div. diagnoser som får lov å kjøre bil viss du får dette på resept..
Holdningene i helsetjenesten skremmer nok vekk mange som sikkert kunne fått bedre liv, viss stigma, uvitenhet og i visse tilfeller arrogansen som eksisterer i helsetjenesten. Btw, ja jeg vet det eksisterer helsepersonell som gjør en god jobb. Men jeg håper rus reformen vil gi forbedringer samt muligens øke kunnskapsnivået på en objektiv måte.
Sist endret av sneipen; 21. januar 2020 kl. 08:47. Grunn: Ignorer skrivefeil. Har ikke fått i meg kaffe enda, så er groggy.. hehe