View Single Post
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Ja, i Norge. Det at Norge er streng på legemidler er vel ingen nyhet. Det er jo fordi det er såpass nytt..? Vil også se kilder på de alvorlige bivirkningene og interaksjonene. Husker sist jeg leste om bivirkninger på Paracet pakken.. Jeg sier på ingen måte at det er ufarlig, men sist jeg sjekket var det ingen kjente alvorlige bivirkninger.

«What goes up, must come down»

Hva mener du? Nedtur?
Det er jo litt av greia, det er det ikke er.
Vis hele sitatet...
Kilder? Jeg tar det for gitt at folk som kaster rundt seg med anbefalinger om reseptbelagte preparater som et minimum har lest oppføringen i felleskatalogen? https://www.felleskatalogen.no/t/med...al-teva-561632

Nei, jeg snakker ikke om "nedtur". Ikke i den forstand en rusmisbruker mener det, i alle fall. Men når du kunstig holder dopaminnivået i hjernen høyere enn det det ville vært uten stimulerende midler, så gjør det noe med hjernens egen produksjon. Noe som gir en eller annen grad av nedtur når man slutter, avhengig av dosering og varighet. Er man i utgangspunktet ikke helt i psykisk balanse så kan det bli enda verre, spesielt når det ikke er en lege som sørger for passe dosering og oppfølging ellers. Jada, modafinil er mindre potent enn både Ritalin og (deks)amfetamin og derfor er det sannsynligvis mindre sjanse for å rote det skikkelig til, men faktum er at man foreløpig vet relativt lite både om langtidsbivirkninger og effekt av stoffet. Sverige har også modafinil SOM tilsvarende B-resept. Det er et schedule IV - stoff i USA (klar men ikke voldsom avhengighetsfare) og selges, så vidt jeg vet, ikke over disk uten resept i noe vestlig land.

Hva en ellers frisk person gjør med livet sitt, enten det er til festbruk eller for å pugge, det driter jeg i. Det er imidlertid en ekstremt dårlig idé å ta slike stoffer på egen hånd for å mestre hverdagen. Og en enda dårligere idé å anbefale andre å gjøre det.

Norge er ellers ikke spesielt strenge på medisiner. Hvilke andre stoffer mener du er feilaktig klassifisert som A eller B-preaparat? Hvilke andre medisiner mener du burde kunne kjøpe over disk uten resept?