View Single Post
Sitat av vidarlo
Vil berre komme med ei kjapp anbefaling: Glenlivet.
Vis hele sitatet...
Tiltredes. Jeg kjøpte en flaske 16 år gammel Glenlivet Nàdurra på danskebåten, og det er en av de bedre urøyka whiskyene jeg har smakt - den holdt 46% og er ikke kjølefiltrert eller farget.

Sitat av sirila
Men en whisky som absolutt er å anbefale er Glenfiddich sin 64yr, er ikke så glad i de andre derifra, men den der er det masse smak i faktisk men sjansen for å få den på Vinmonopolet her i norge tror jeg ikke er så stor. Ellers er Chivas Regal og Famous Grouse veldig greie de også.
Vis hele sitatet...
64???

Riktig nok er Glenfiddichs eldre tapninger ikke av de aller dyreste, men en 64 år gammel whisky kan jeg ikke tenke meg er innenfor menig manns økonomi. Jeg har selv brukt over 2000 kroner på enkeltflasker med whisky, men en 64-åring tviler jeg på at jeg noen gang vil få råd til, ei heller kjøpe dersom jeg skulle oppnå en slik likviditet.

Men kanskje jeg en dag får kjøpt en 2cl for 3-400 kr på en whiskybar?

Sitat av paranoy
Leser nå at Jack Daniels kan knapt nok kalles whiskey, noe jeg har hørt tidligere også - men med tanke på at det er ganske spesiell smak på whiskey, og jeg er ikke særlig lysten på å bruke flere hundre spenn på noe jeg kanskje tar en slurk av også er resten å gi bort - noen anbefalinger for en ny på fronten?
Vis hele sitatet...
For det første kan du godt kalle Jack for whiskey, for det er det da vitterlig. Det er amerikansk mais- og kornwhiskey, et av de to Tennessee-whiskeydistilleriene som er igjen (mesteparten av amerikansk whiskey er bourbon).

Når det er sagt er min personlige mening (og mange andres) at skotsk single malt whisky overgår maisbrennevin på alle måter.


Leste litt om Glenlivet - kunne tenkt meg den prisklassen, men beskrivelsen av smaken gjorde meg litt skeptisk. Men den har fått bra anbefalinger, en annen måte å beskrive "røykt smak" på? Jeg ser for meg at det er den grove whiskey-smaken som jeg kaller det (kanskje det er malt, vet ikke) og den har jeg litt problemer med...
Vis hele sitatet...
Skal du ha godt brennevin må du betale ekstra, sånn er det bare. Du vil ha problemer med å finne en helflaske god whisky i Norge til under 400 kroner (de finnes, men..), mens de fleste "unge" (10-12 år) maltwhiskyene på polet ligger rundt 450-600 kr. Og det er de ofte verdt, syns jeg.

Jeg skal overlate til andre å anbefale deg nybegynnerwhisky, selv kicket jeg på tungt røyket Islay-whisky fra begynnelsen, det gjelder mange, mens det igjen er mange som liker milde whiskyer fra Speyside best i begynnelsen.

Ta deg en tur på Briskeby i Oslo, et av Norges to spesialpol, og be om hjelp. Der har de både peiling og godt utvalg, og du vil sikkert gå derfra med et godt produkt i posen.
Sist endret av xtapolapocetl; 7. desember 2007 kl. 16:18. Grunn: typo