View Single Post
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Kanskje hardt, men jeg står for det 100%! det er de religiøse som tar u-svinger rundt sine egne primitive behov for å intellektualisere noe som i bunn og grunn bunner i frykten for døden, ispedd indoktrinering av foreldre fra barnsben av i mange tilfeller. Jeg ser ikke ned på enkeltmennesker som er religiøse, jeg har tillegg lest min kristendom og bibelen topper ringenes herre og Game of Thrones i fantasysjangeren, ikke uten grunn at den har vært en bestselger i 2000 år men det er ikke mye å være nysgjerrig over dette med religion spør du meg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så nysgjerrig på religionen i seg selv, men jeg er nysgjerrig på folk, hvordan de tenker og hvordan de forholder seg til livet sitt. De fleste ateister virker nesten aktivt uinteressert i å se noe fra religiøses perspektiv eller i å forstå hvordan de tenker. Det er litt paradoksalt, siden dette ofte er folk som er nysgjerrige på det aller meste annet. Det er vel først og fremst nedlatenheten jeg reagerer på. Folk har ulike måter å forholde seg til eksistensen sin på, og ulike grunner til det. Langt i fra alt er spesielt rasjonelt. Heller ikke for ateister.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Edit: for å utdype dette med brukket rygg så mente jeg også at religion heldigvis har mindre og mindre inflytelse også på hvordan man styrer rundt om. Jeg har dog full forståelse for at folk i Zimbabwe prøver å søke etter noe større, men her i vesten? Not so much.
Vis hele sitatet...
Å blande politikk og religion har aldri vært en god idé. Ellers tror jeg ikke folk i vesten nødvendigvis har så mye mindre behov for noe strukturere meningen med tilværelsen rundt enn det folk i Zimbabwe har. Det er ikke materielle behov som dekkes her. Selv om noen styreformer faktisk har vist seg å dekke noe av det samme behovet som religion gjør. Det er en svakere sammenheng mellom religiøsitet og lykke her enn i de fleste andre land.
Sist endret av *pi; 6. januar 2021 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.