View Single Post
Sitat av zoober Vis innlegg
Øøh. Såvidt vi vet har mennesker alltir trudd på ånder/guder osv. Å skylde på dagens samfunn blir litt rart imo.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være rart det, men det er enda mer rart å tro at vår eksistens i dag ikke har en innvirkning på det behovet.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Sant nok, men samtidig så har vi det beviselig mye bedre nå enn før, i alle fall her i vesten. Jeg klarer bare ikke se hva vi eventuelt kunne ha gjort annerledes, sånn tilbake til naturenopplegg synes jeg bare blir helt fjernt. Litt fordi jeg føler meg ganske komfortabel med å sitte her i en oppvarma leilighet foran macen, men også fordi sånne visjoner er dømt til å kverke en hel del mennesker som i et moderne samfunn er store resurser.
Vis hele sitatet...
Indeed. Det er på grunn av evolusjonen at vi alle er komfortable med å sitte inne i varmen med mulighet til å diskutere frem og tilbake uten behov for å se hverandre i øynene. Sånn var det ikke i starten av og mesteparten av menneskets eksistens. En kan jo tenke tilbake da alt handlet om overlevelse, hvordan en skulle spise og de viktorianske tidene hvor lukt var forbundet med sykdom. Ingenting annet enn et illeluktende sted var forbundet med sykdommer.

Takk Florence Nightingale for den moderne sykepleien som omsider ledet til hva vi idag kjenner som forebyggende tiltak i helsevesenet. Florence brukte ikke mye av dagen sin på å forstå paranormale hendelser, hun ristet på hodet over at leger gikk fra å behandle lik til å gå rett inn på fødestua for å ta imot et barn.

Dette kvinnemennesket er sannsynligvis grunnen til at vi i dag spriter hendene våre hver dag for å bekjempe en pandemi. Dette kvinnemennesket fikk heller ikke sin hyllest som hun fortjente mens hun levde til tross for at hun er grunnleggeren av den moderne sykepleien. All hail Florence. RIP.
Sist endret av Jokke; 5. januar 2021 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.