View Single Post
Hei!

Når man går så dypt inn i et atom som du gjør nå, så snakker vi ikke lengre om k,l,m,n,o,p skall lenger. Nå snakker vi om s,p,d,f,g,h orbitaler. slik ser disse orbitalene ut. Altså IKKE perfekte sirkler som du lærte på ungdomsskolen. Men k,l,m,n,o,p fungerer til en viss grad også, men her snakker vi om det prinsipielle kvantetallet n. Hvert av disse k,l,m,n,o,p skallene kan ha 2n^2 elektroner, hvor n er f.eks 3 for "m"-skallet, noe som gir oss 18 elektroner for at det tredje skallet skal være fullt. Oktettregelen som du snakker om fungerer bare opp til grunnstoff nummer 20. Etter dette må vi begynne å fylle d orbitalene, og da funker ikke oktettregelen lengre.

Hvis vi går tilbake til bildet som jeg linket til over her, så ser du hvordan de forskjellige orbitalene ser ut. Men bildet forteller INGENTING om hvilken rekkefølge de fylles. For å finne ut hvilken rekkefølge orbitalene fylles må vi ty til kvantekjemi igjen.

Dette bildet viser hvilken rekkefølge orbitalene blir fylt. Du kan sette K foran 1s, L foran 2s, M foran 3s for å sjekke at det stemmer med maks antall elektroner. HUSK at p-orbitalet er 3 forskjellige orbitaler, og at det da har plass til 6 elektroner! Se under for forklaring.

Vi har det prinsipielle kvantetallet (K,L,M,N,O,P) n (hovedskall).
bi-kvantetallet (som angir hvilket underskall s,p,d,f) l (som er maks n-1).
Maks antall elektroner som kan fyllet et underskall l er 2(2l + 1). Noe som gir oss at man i et l=0 underskall (s-orbital), er det maks plass til 2 elektroner. l=1 (p-orbital) gir oss at man får maks plass til 6 elektroner.

Her, under tillate orbitaler står det hele mye klarere enn det jeg klarte å skrive.

Beklager på det sterkeste hvis jeg gjorde deg mer fovirret enn du var før du leste posten min! Hvis det er noe som er uklart, så spør i vei.