View Single Post
Sitat av stresser Vis innlegg
Jobber i NAV hvor jeg jobber med å få folk ut i jobb eller fullføre utdanning. Er saksbehandler for en som har MS og han klarer ikke å jobbe, men etter at han fikk Sativex så jobber han nå 30%.
Sativex er utrolig dyrt! Vi fikk høre fra legen hans at det bare er en person i Norge som har fått Sativex på blåresept, dette var for 6 måneder siden. Så, det kan være at det er flere som har fått det på blåresept, men jeg tviler. Altså, han som jeg snakker om fikk
avslag på blåresept på Sativex. Men, NAV dekker det han må betale. Hvis jeg husker riktig så koster en resept 4000-5000kr.
Vis hele sitatet...
Da må jeg bare si at legen hans ikke helt vet hva han snakker om. Av 326 som får sativex fikk 269 innvilget refusjon fra helfo. Av disse hadde 267 multippel sklerose, mens to pasienter fikk Sativex som lindrende behandling i livets sluttfase.

Kilde: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/sof...gen-1.13458156

Men for å få innvilget refusjon må man ha prøvd alle medisiner for tilstanden og da med dårlig effekt, eller ha god grunn til å ikke prøve diverse. Så han du snakker om må igjennom mye rart før helfo godkjenner refusjon, eller så er det legen som har skrevet en elendig forespørsel om blåresept.