View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan du får akkurat det til å handle om samtykkeloven. Samtykke er nevnt i tilfellet med seksuell handling. Om noen blir dønt fir seksuell yandling så blir de dømt etter en samtykkelov.

Det ser unektelig rart ut at samtykke ikke er nevnt likelydende i voldtektsparageafen, men jeg tviler på at det er en reell forskjell i praksis. Kan du begrunne at en samtykkeformulering gir bedre vern enn dagens lovverk?
Vis hele sitatet...
Du kan bla. se svaret mitt over her. Det er stor forskjell i praksis og statistikk fra Sverige som jeg nevner over underbygger det. Samtykke er ikke nevnt i voldtektsparagrafen men alle er nok enig i at sex uten samtykke er voldtekt, pointet er å få det tydeliggjort i lovverket ved å skrive samtykke inn i voldtektsparagrafen siden sånn den står i dag går ut på tvungen sex ved vold eller at offeret er bevisstløs.

Istedet for å dømme overgripere for voldtekt blir de frikjent eller henlagt fordi det ikke er vold inne i bildet og de ikke faller inn under voldtektsparagrafen sånn loven lyder i dag.

I saken til jenta jeg skrev om over så hadde overgriperen innrømmet på melding at han voldtok og hadde sex med hun uten samtykke men politiet tok ikke ut siktelse på voldtektsparagrafen fordi hun ikke var bevisstløs eller brukt vold mot. Selvmordsbrevet hennes er fjernet fra facebook profilen hennes nå ser jeg men du kan sikkert finne det på nett et sted, hun skriver punktvis at det er voldtektssaken som ødela henne og oppfordrer alle til å jobbe for samtykkelov som hun gjorde i sitt engasjement i organisasjonen SNU (Seksualpolitisk Nettverk for Ungdom), Amnesty er også en organisasjon som jobber med å få samtykkeloven inn i voldtektsparagrafen som i andre europeiske land. Voldtektssaken og politiets håndtering av den er fortsatt offentlig på profilen hennes *Link fjernet av hensyn til offer og familie* om du vil lese om hvordan innrømt voldtekt ikke faller inn under voldtektsparagrafen men bare den andre med et års strafferamme. Her for bare noen dager siden stod det en annen sak om en som het Elsa i VG (VG: Når det å si nei ikke hjelper) hvor omtrent det samme hadde skjedd og politiet henla saken samme dag fordi det ikke ble regna som voldtekt selvom hun sa nei tre ganger mens han voldtok henne og hadde sagt hele kvelden at hun ikke ville ha sex. Disse sakene er ikke unike, de er representative for sånn det er for de fleste som opplever voldtekt og for de fleste som anmelder. Hadde samtykke vært nevnt i voldtektsparagrafen hadde alle disse sakene blitt straffeforfulgt som voldtekt istedet for å bli forkastet.

Det er pga utydelig lovverk at det blir sånn. Den andre paragrafen som voldtekt ofte faller inn under med bare et års strafferamme er i utgpunktet tenkt for kortvarige seksuelle berøringer og ikke penetrering, men siden voldtektsparagrafen er formulert som den er er det utrolig mange tilfeller av penetrering uten samtykke (voldtekt) som ikke kan dømmes som voldtekt nettopp pga manglende samtykke ikke kommer tydelig frem i den paragrafen.
Sist endret av Mefibon; 7. september 2020 kl. 20:14.