View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For i praksis er strafferamma i dag livsvarig - og mange terrorister, ABB inkludert, hadde ikkje forventning om å nødvendigvis overleve.

Så det er hverken reell nytte for å verne samfunnet, eller auka avskrekkande verdi.

Så kva har vi oppnådd då? Strengare straff på papiret, men i realiteten ingen endring.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også tenker. I teorien har vi så strenge straffer allerede, men finnes det noen som er dømt med forvaring som har sitti så lenge som 50 år eller mer i Norge? En skulle forvente at folk som ABB ble sittende på livstid, men andre mener at han er ute som pensjonist. I det tilfellet ville det vært en positiv sikring om han hadde høyere dom på papiret som sikret at han ikke slapp ut.

Det hadde vært fint å se en utdypelse av forslaget og hva slags kriminalitet de vil bruke det på. Jeg må innrømme jeg har så lite tillitt til rettsstaten at jeg frykter at å innføre den strafferamma kan føre til at andre strafferammer også øker, også i saker hvor det ikke er fortjent.

Sitat av Tarm Vis innlegg
Vil du fks ha breivik tilbake i samfunnet? Tenker på terrorisme, de som begår massedrap.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Det er heller ikke spørsmålet her.
Sist endret av celtseus; 7. september 2020 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.